• Bonnets vd Simon Jönsson tror på en ljus framtid för internethandeln för lantbrukare. Vad det gäller hans jobb så tycker han att det är väldigt roligt. Foto: Max Elofsson
  • Vagnar av alla dess slag är produkter som säljer bra. Foto: Max Elofsson

Webbhandel framtiden för lantbrukarna

Det blir allt vanligare att lantbrukare köper sina maskiner på internet. Det har de märkt av hos bonnet.se som importerar skogs- och lantbrukstillbehör.

Simon Jönsson är vd på bonnet.se och har drivit företaget sedan starten. Han fick till uppgift att starta upp en webbhandel för lantbrukare så att de enkelt och smidigt skulle kunna köpa sina varor till sina verksamheter.

– Vägen har inte varit spikrak dit, men i takt med att allt fler väljer den vägen nu så fungerar det, säger Simon Jönsson.

Generationsskifte

I dag importerar de produkter såsom vedmaskiner, snökedjor och betesputsar för att ta några exempel. Med andra ord, det mesta för att kunna göra lantbrukarna nöjda. Med åren har de märkt av att det är webben som är framtiden när det gäller att sälja dessa produkter. Simon Jönsson tror att det beror på att det sker ett stort generationsskifte bland lantbrukarna och att de yngre som nu tar över har datakunskaperna redan från början.

– Numera är det på internet som den största försäljningen sker och vi själva ser det som något bra. Det blir en smidig hantering för både oss och kunderna. Jag tror även att det är så som de flesta inom vår bransch tänker i dag, säger han.

Mindre Kina

Kvalitén på produkterna är också av stor vikt för köparna. På bonnet.se har de även gjort ändringar ifrån vilka länder de importerar. För fem år sedan kom 95 procent av all import ifrån Kina. I dag är den siffran nere på 50 procent och resterande 50 procent är ifrån Europa med Sverige inkluderat. Anledningen till att det har blivit så är att kinesiska fabriker är i stort sätt ikapp dem europeiska och så även kostnaderna. Så med kortare ledtider är det lönsammare att handla i Europa.

– För tio år sedan såg vi det som omöjligt att sälja någonting för över 10 000 kronor på internet. Då ville man känna och klämma mer på produkten. I dag är det annorlunda och det är inga problem att sälja en produkt för 70 000 kronor om man har tillräcklig information om produkten. Med internet ser jag inga gränser utan det är där som lantbrukshandeln till största del kommer att vara framöver, säger Simon Jönsson.