• Ann-Sofie Axelsson och Fanny Söderström Aupeix har tillsammans arbetat med att ta fram Framtidsland. Foto: Kajsa Nilsson
  • Än kvarstår en del arbete innan invigningen den 17 maj. Foto: Kajsa Nilsson

Vägen till hållbart Framtidsland

Den 17 maj inviger socialdemokraternas ledare Stefan Löfvén Arbetets museums största satsning någonsin. I budgeten ligger 7 miljoner kronor och Industrilands utställningsproducent Ann-Sofie Axelsson är tillbaka för att arbeta med den nya utställningen Framtidsland.

På kontoret står en modell över hur utställningen ska se ut och Ann-Sofie Axelsson och kollegan Fanny Söderström Aupeix talar ivrigt om utställningens många delar. Ann-Sofie plockar fram ett konstverk föreställande ett utomkroppsligt foster som senare kommer bli en del av organkabinettet som visar på möjligheter att byta ut kroppsdelar och att börja odla mänskliga reservdelar.

Hela utställningen riktar sig till främst ungdomar och istället för långa texter har andra kreativa sätt använts för informationsförmedling. Grafiska lösningar, video och talande tomater är några exempel.

— Industriland var en tillbakablick och det är vad museer traditionellt sett arbetar med. I Framtidsland blickar vi framåt mot framtiden som ännu inte finns. Det finns en sådan kraft och potential att skapa en hållbar framtid och vi hoppas att man känner att man är med på tåget efter att ha besökt utställningen, säger Ann-Sofie.

För att skapa innehållet i utställningen har man haft 18 universitetsforskare och ungdomsgrupper till hjälp. Ungdomsprojektet resulterade i både innehåll till den stora utställningen och till en turnéutställning som kommer visas där de medverkande ungdomarna kommer ifrån: Linköping, Norrköping, Falun, Kristianstad och Örebro.

Trä och starka färger

Fem tekniker arbetar just nu för fullt med att färdigställa lokalen som bygger på ett ramverk av trä och som innehåller många starka accentfärger. Utställningen tar upp flera stora frågor om hållbarhet och den innehåller interaktiva inslag. Bland annat byggs en teaterscen där skolgrupper och andra besökare får skådespela kring givna teman.

Karpdamm

I en annan del av utställningen byggs en damm där levande karpar får simma omkring. Vid invigningen är fiskarna små och tanken är att de ska få växa under åren som utställningen står kvar, vilket är åtminstone fem år. Karpar står för kretsloppstänkande eftersom de renar vatten, är gräsätare och att man kan äta fisken och odla i fiskvattnet.

– Dammen symboliserar den flytande staden, att vi i framtiden kommer att leva i urbana självförsörjande städer där man producerar sin egen el och odlar sin egen mat samt arbetar och går i skola nära hemmet, förklarar Fanny.

Löpande band kvar

Det populära löpande bandet som i Industriland innehöll nostalgiska föremål får stå kvar, fast med nya föremål från 1980-talet och framåt. Istället för många olika föremål kommer det löpande bandet visa hur utvecklingen gått framåt för till exempel mobiltelefonen.