• Mattias Hovnert, försäljnings- och marknadsdirektör hos Väderstad, berättar att företagets nya återförsäljar-samarbete med John Deere i Ukraina och Ryssland ska öka försäljningen av jordbruksmaskiner rejält. Här står han vid en Rexius-vält, en av de Väderstad-produkter som säljs i de båda östländerna. Foto: Leif Larsson
  • Här är en John Deere-traktor kopplad till en Väderstad-maskin. De båda företagen kopplar nu även ihop sig vad gäller återförsäljare i Ukraina och Ryssland som ger fördelar för bägge företagen. Foto: Väderstad.

Väderstad vill växa i öst

Väderstad AB startar ett samarbete med John Deere som ska sälja östgötaföretagets alla produkter hos sina återförsäljare i Ukraina och Ryssland. – Vi har funnits i många år i Ukraina och Ryssland och målet är att nu öka försäljningen rejält. Vi har satt tuffa mål för de kommande fem åren, upplyser Mattias Hovnert, försäljnings- och marknadsdirektör hos Väderstad.

Väderstad producerar lantbruksmaskiner av många olika slag medan amerikanska John Deere tillverkar traktorer och även en del jordbruksmaskiner. Nu ska de bägge företagens produkter säljas på samma ställen i Ukraina och Ryssland.

– Vi kanske konkurrerar med någon enstaka maskin men vi ser det mest som att vi kompletterar varandra. Hela vårt produktprogram ska säljas hos John Deeres återförsäljare, det blir exempelvis såmaskiner, tallriksredskap, carriermaskiner, kultivatorer och precisions-såmaskiner, berättar Mattias Hovnert.

Finns i Ryssland

John Deere finns på många platser i Ukraina och Ryssland där Väderstad hittills inte etablerat sig. Nu blir det således ändring på den punkten.

– Det blir en stor fördel för oss och även för återförsäljarna som får ett större utbud. Vi kommer närmare kunderna och når också fler potentiella kunder än vi lyckas med i dag, påpekar Mattias Hovnert.

Tidigare sålde Väderstad via dotterbolag i Ukraina och via dotterbolag och olika importörer i Ryssland. Nu blir upplägget mer sammanhållet.

– Väderstad stöttar med sälj- och serviceutbildning medan återförsäljarna står för personalen. Vi har samma upplägg i flera andra länder, som England, Tyskland och Frankrike och är vana vid hur det här ska fungera, konstaterar försäljningsdirektören.

Samarbetet mellan maskinjättarna är redan i gång, starten var 20 juli.

– Arbetet har varit omfattande det senaste halvåret för att hitta formerna och se till att det blir något bra för båda parter, berättar Mattias Hovnert.

Svartjordsbältet

Området där Väderstad opererar i de båda länderna är i det så kallade svartjordsbältet, från Moskva och söderut ner mot och in i Ukraina. De båda östländerna är en viktig marknad för Väderstad, omkring 15 procent av exporten går hit.

– Det är svåra marknader, det går upp och ner i volym och försäljning som kan bero både på skördar och politiska händelser. Ibland faller rubeln och det spelar in det totala affärsresultatet, förklarar Mattias Hovnert.

Ringarna växer

Jordbruken i Ryssland ägs ofta av stora bolag som har högkvarter i Moskva och har ett antal gårdar i sin ägo. De enskilda jordbruken kan vara så pass stora som 20 000-50 000 hektar. Det finns en stor säljpotential för Väderstad i detta område. Som nu blir ännu större nu tack vare samarbetet med John Deere som möjligen ger ännu fler ringar på vattnet.

– John Deere är etablerade i ännu fler östländer som Kazakstan, Uzbekistan och Turkmenistan. Förhoppningsvis kan vi framöver också nå ut på dessa marknader, avrundar Mattias Hovnert.