• Konstverket Tusen spår i en och samma karta berättar historier om Hagebys många platser.
  • Katarina Nitsch har tagit hjälp av Fatima och Sabrina för att läsa in historier. På Konstmuseet kan man lyssna till dessa.
  • Susanne Ewerlöf är utställningskommissarie för Acting in the City.
  • Konstverket står i närheten av Portalen i Hageby.

Tusen spår i en och samma karta

I och med Konstmuseets 100-årsjubileum har det stora projektet Acting in the City skapat liv i Norrköpings stadsmiljö. Kanske har du förundrats över de orangefärgade tarmliknande slangarna vid Bergsbron eller de förvridna parkbänkarna? Utställningen som invigdes under Kulturnatten har fått ytterligare ett konstverk, Katarina Nitschs tavla ”Tusen spår i en och samma karta”.

– Det hela handlar om hur vi använder staden. Konstverken är utplacerade på 19 platser runt om i stan, folk får se konst även utanför Konstmuseet, säger utställningskommissarien Susanne Ewerlöf.

Under arbetet med Tusen spår i en och samma karta har konstnären Katarina Nitsch haft workshops med boende i området Hageby i Norrköping. Under träffarna har de boende fått berätta historier om hur de har hamnat där och vad de bär på för historier och platser från sina liv.

– Jag har använt deras historier då jag utformade tavlan. Originalet hänger på Konstmuseet och en tryckt variant ska stå här i Hageby, säger Katarina Nitsch.

Kartformatet

Formen för konstverket är en stor tavla som på många sätt liknar en av de många informationstavlor som är uppställda vid infarter till bostadsgårdar. Vid invigningen av konstverket fick besökarna en papperskopia av bilden, hopvikt på samma sätt som kartor ofta är.

– Första gången jag var i Hageby var det tidig vår och slask låg kvar på marken. Då kände jag inte så mycket alls för stadsdelen. Nu när jag träffat invånarna och lyssnat på deras historier har Hageby fått liv och blivit en plats som rymmer jättemånga platser. Det är mer än bara ett miljonprogram, säger hon. Själv är Katarina Nitsch boende i Stockholm.

Strömmen är livsådra

Vid en närmare titt på verket framträder detaljerna allt tydligare. Genom tavlan ringlar sig Motala ström och längst ner till höger syns det 6000 år gamla sälskelettet som hittades där Rådhuset så småningom skulle byggas. Inspiration till just den biten av tavlan hittade Katarina Nitsch från utställningen Sälen, grisen och glaspärlorna på Norrköpings stadsmuseum.

– På baksidan av min tavla kan man navigera sig fram till vad som finns gestaltat. På Konstmuseet hörs historier inlästa av Fatima och Sabrina som deltog i workshopsen, säger hon.