• Niklas Liljeblad tog 2011 som 20-åring över företaget Vallonmässing i Söderköping. Här supportsvarvar Niklas ett trähandtag i valnöt till en ljussläckare. Foto: Leif Larsson
  • Ljusstaken Storstad som passar väl på ett bord dukat för fest. Ljusstakar är Vallonmässings främsta produkt och säljs förstås extra bra nu när det så sakteliga lackar mot jul. Foto: Leif Larsson
  • Kalle Johansson polerar en adventsljusstake. Han blev nyligen delägare till 20 procent i Vallonmässing. De som arbetar på företaget är allt från svarvare och polerare till kvalitetstekniker och formgivare. Foto: Leif Larsson
  • Robin Andersson i full skyddsutrustning i full färd med att polera detaljer till cocktailpinnar, en produkt i Vallonmässings eget sortiment.Foto: Leif Larsson

Tog över som ung i tuff bransch

Det berömda bananskalet var med när Niklas Liljeblad 2011 tog över Vallonmässing som 20-åring. – Jag hade inte tänkt att bli egen företagare men hux flux föll allt på plats, konstaterar ägaren till Söderköpingsföretaget.

 Niklas Liljeblad hade gått industriteknisk utbildning, var intresserad av smycken och när han besökte en smyckessmed i Norrköping fick han tipset om att Vallonmässing var till salu.

– Jag åkte till dit utan några speciella planer. Jag kunde inte tro att jag som 19-åring hade råd att köpa ett företag. Men det kostade mindre än jag trodde, berättar han.

Det började med att Niklas arbetade ett halvår ideellt för att känna på och lära sig. Strax efter sin 20-årsdag köpte han den då 30-åriga rörelsen.

– Visst var det ett risktagande men jag har alltid tyckt om att utveckla saker och här kunde jag göra det. Det var tufft många gånger i början och jag har arbetat min beskärda del. Det har gått sex år sedan jag tog över och jag är mer självsäker nu, inte minst är jag säker på att vi gör saker av hög kvalitet, redogör Niklas.

Många yrken

Vallonmässing producerar inredningsdetaljer som Niklas formgivit enligt önskemål från kunder eller från egen idé. I det egna sortimentet ingår i första hand ljusstakar och detaljer till servering som cocktailpinnar och servettringar. Man arbetar i mässing, rostfritt stål och mässing med ytor av guld, silver och krom. Kunderna är välrenommerade inredningsföretag som exempelvis Svenskt Tenn och Newport.

– Vi har hittills inte marknadsfört oss men ska göra det när vi börjar med belysningsarmaturer i februari. Vi har omkring 40 artiklar som ständigt är i produktion och totalt gör vi cirka 80 artiklar, omvittnar Niklas.

Från början var han ensam i företaget, i dag är man fyra. Förre ägaren Ulf Larsson är en av de anställda och Robin Andersson och Kalle Johansson (som nyligen blev delägare till 20 procent) är de två andra, för övrigt yngre än Niklas. I verkstaden hanterar man svarv, fräs, polermaskin, borr, press och kap. Bland annat.

– Vi är både polerare, svarvare, montörer, kvalitetstekniker och formgivare. Kvaliteten på våra produkter är hög och det är kul att på mässor kunna sprida kunskap om hur vi gjort. Många andra i branschen köper in från Kina och Indien och det svenska är bara med i försäljningsledet. Vi har hela ledet och jag vill att det svenska hantverket ska finnas kvar, påpekar den unge företagaren.

Lanserar klokt

Vallonmässing grundades 1981 av Ulf Larsson och Lars Åkesson. Den sistnämnde gick bort innan Niklas Liljeblad blev ny ägare. Företaget har funnits på samma plats i utkanten av Söderköping sedan 1982. Under Niklas ägartid har omsättningen blivit fem-sex gånger

högre och varje år har en ökning på 30-40 procent noterats.

– Nu måste vi fortsätta att växa i lämplig takt. Om efterfrågan skulle skjuta i taket så kan vi inte mätta marknaden. Inte minst tar det tid att utbilda nya anställda. Så lansering av produkter måste ske klokt och vi får strategiskt välja kunder, säger Niklas Liljeblad, som tonar fram som en man med erfaret huvud på unga axlar.