• Annelie Thyrén har varit verksam inom branschen länge och har nyligen öppnat upp sin första butik. Foto: Max Elofsson
  • Designar och skissar gör de här i Norrköping. Sedan görs kläderna i framför allt Estland. Foto: Max Elofsson

Textil i Knäppingsborg

Sedan slutet av september ligger en nyöppnad kläd- och livsstilsbutik i Knäppingsborg. Noor of Sweden startades av Annelie Thyrén och en partner för att kunna erbjuda det som de tyckte saknades i Norrköping och på marknaden.

Inne i centrala Norrköping finns numera butiken Noor of Sweden som helt och hållet fokuserar på att erbjuda hållbara och stilsäkra kläder. Ägaren Annelie Thyrén är designer och ritar alla skisser till kläderna och sedan tillverkas dem i framför allt Estland. Även om de inte har haft öppet särskilt länge så har de redan mött bra respons. Tanken med Noor of Sweden är inte bara en fysisk butik i Norrköping. Det byggs också en hemsida med en webbshop, där kunder från hela världen får möjlighet att köpa från dem.

– Det har bara varit positiva ord än så länge. Det är många som har sagt att de har saknat någon sådan här butik och varumärke, säger hon.

Område på gång

Annelie Thyrén har jobbat i stort sett hela sitt liv med design och kläder. Innan hon startade butiken jobbade hon i cirka åtta år på Stadium som ansvarig designer för deras varumärket Race Marine. Dessförinnan har hon bland annat även jobbat på Fix barnkläder i Söderköping som designade och tillverkade barnkläder.

Namnet Noor of Sweden syftar på ljus och associerar även till Norrköping och Norden, och att Norrköping har varit en stor textilstad det sitter i tycker hon.

Hon sitter och jobbar från sitt kontor och showroom, vilket ligger i anslutning till butiken i Knäppingsborg.

– Det känns som det här området och kvarteret är på gång, det byggs och planeras för fullt för ännu fler butiker, kontor och bostäder. Lokalerna och fastigheterna är underbara och det är fantastiskt inspirerande att jobba här, säger Annelie Thyrén.

Tidlöst

Att ha ett tydligt tänk om miljö och hållbarhet tycker hon är väldigt viktigt. Det handlar om allt ifrån transporter, val av material, förpackningar med mera. Det är svårt i dagsläget att vara 100 procent hållbar, men de jobbar på att göra det bästa de kan.

Eftersom Annelie ritar alla kläder själv så bestämmer hon hur alla plagg ska se ut. De jobbar inte så mycket med trender eller vad som är modernt för stunden, utan satsar mer på vad med klassiskt tidlösa modeller i god kvalité och passform.

– Våra kläder kan tyckas vara något dyra, men vi ser det som att man investerar i plagg som håller länge, säger hon.

Närmast framöver är målet att öppna fler butiker i Sverige. Men först siktar de på att få klart webbutiken.