• Stefan Bergerfalk, projektledare för SM-veckan, är mycket nöjd med vad de lyckades åstadkomma. Foto: Tommy Pettersson
  • Totalt 47 sporter var representerade under veckan. En av dem var beachhandboll. Foto: Tommy Pettersson
  • Vattenpolo var en annan sport som besökarna kunde kika på. Foto: Tommy Pettersson
  • SM i rullstolsbasket spelades på Tyska torget i Norrköping. Foto: Tommy Pettersson

Succé för SM-veckan

Mellan den 6 och 13 juli i år arrangerades SM-veckan i Norrköping där mängder av svenska mästare utsågs. En ny undersökning visar att den turistekonomiska effekten blev en riktig succé.

Nu när det har gått ett par månader sedan SM-veckan avslutades kommer en slutrapport som visar vilka positiva effekter som Norrköping har gynnats av att vara arrangör. Totalt lockades omkring 100 000 besökare till evenemanget och 47 sporter var representerade under veckan. Totalt delades det ut 660 medaljer. Många frivilliga volontärer och sommarjobbare hjälpte till för att göra evenemanget genomförbart och nu kan Norrköping stoltsera med att HUI Research på uppdrag av Riksidrottsförbundet, har gjort denna undersökning som visar på mycket goda resultat.

– Allt gick oerhört smidigt med att arrangera SM-veckan här i Norrköping. Det var fantastiskt roligt att så många besökare kom och det brinnande engagemanget, stoltheten och glädjen som Norrköping ställde upp med dom här dagarna, säger SM-veckans projektledare Johan Bergerfalk i ett pressmeddelande.

Glädje och gemenskap

HUI Research undersökte evenemanget och gjorde en kartläggning av besökarna och de turistekonomiska effekterna av SM-veckan. Undersökningen gjordes genom intervjuer på plats med deltagare, medföljande och åskådare, och vissa som deltog i undersökning blev uppringda på telefon.

Upplev Norrköpings vd Stefan Papangelis säger i samma pressmeddelande att målet med SM-veckan var att skapa en folkfest med glädje och gemenskap. Att när han tittar tillbaka på hela evenemanget så kan han inte se det som något annat än en succé.

Bra värdskap

Den turistekonomiska omsättningen som SM-veckan bidrog med uppgick till cirka 61 miljoner kronor.

Vad som mer går att utläsa av undersökningen är att alla deltagare överlag var nöjda med värdskapet och hela upplevelsen av evenemanget. I genomsnitt så konsumerade varje besökare 975 kronor och fördelades på shopping, restauranger och logi i största utsträckning.