• Sjukgymnasten Ulf Ericsson har många års erfarenhet av yrket. Foto: Kajsa Nilsson
  • Ulf Ericsson illustrerar hur hållningen kan falla under arbetsdagen. Foto: Kajsa Nilsson
  • För att undvika spänningar i rygg och nacke är det bra att sträcka på ryggen och dra in hakan. Foto: Kajsa Nilsson

Sträck ryggen och dra in hakan

I alla tider har människan rört på sig och därför kan stillasittande kontorsjobb medföra besvär som annars inte skulle uppstå. Sjukgymnasten Ulf Ericsson har varit verksam i över 20 år och har flera handfasta tips att dela med sig av.

– Människan är inte skapad för att sitta ner hela dagarna, därför är det viktigt att balansera upp ett stillasittande jobb med motion, berättar han och påpekar att man borde röra på sig varje dag.

För att undvika smärta i rygg och nacke finns dock några tips som kan vara bra att tänka på vid stillasittande arbete.

– Många som arbetar framför datorn har dålig hållning. Genom att ändra på sin hållning kan man undvika obehag. Att resa på sig och ta en liten promenad bort till kopiatorn kan vara bra, säger han.

Vanliga misstag

Inom stillasittande yrken gör en hel del personer misstaget att sitta ner för länge i sträck och då kan Ulf Ericssons tips om att resa på sig vara bra för att avhjälpa problemet. Förutom detta är det viktigt att tänka på hållningen när man sitter framför datorn hela dagarna.

– Hållningen faller ofta under dagen, axlarna faller framåt och det skapar spänning i nacken. Istället rekommenderar jag att man sträcker på sig och drar in hakan för att skapa en bättre hållning. Om man byter position undviker man problem som uppstår vid för mycket statisk belastning, berättar Ulf Ericsson.

Promenad istället för bil

Ett enkelt sätt att röra på sig är att ta en promenad till arbetet istället för att ta bilen eller bussen. Förutom att det har en positiv inverkan på vår miljö kommer vardagsmotion gratis. Enligt Vårdguiden är minst 30 minuters aktivitet om dagen att rekommendera. Dessa 30 minuter behöver varken vara i följd eller särskilt ansträngande. Det viktiga är att pulsen går upp och att man blir lite varm. Två 15 minuter långa promenader varje dag är ett utmärkt alternativ. Därtill rekommenderar de att man några gånger i veckan ökar intensiteten ytterligare och helst också aktiverar musklerna med lite styrketräning.