• Affe Gustafsson skapar sin egen el genom solceller och vindkraft.
  • Under Östgötadagarna kunde besökarna lära sig mer om vindkraft i en utställning på Älgstorps gård.
  • Oscar Zetterblom och Peter Söderberg pratade om fördelarna med elbilar.
  • Den el som blir över säljer Affe Gustafsson till Falkenberg energi.
  • Östgötadagarnas flagga vajade vid många husknutar under helgen.

Sol, vind och elbil i Kolmårdsskogen

Under Östgötadagarna var det stort elfokus på Älgstorps gård i Kolmården. Pensionären Affe Gustafsson engagerar sig i både solel, vindkraft och elbilar.

– Vi har haft solel sedan årsskiftet och vi producerar 7 000 kWh var. Den el som inte förbrukas här på gården säljer vi till Falkenberg energi, berättar Affe Gustafsson som delar solcellsanläggning med två andra hushåll.

På taket till en lada är solcellsmodulerna monterade och inte nog med det, Affe Gustafsson är även ordförande i Kolmårdsvind som just nu står inför en expansion.

– Vi ska utöka våra vindkraftverk till att också innefatta områden på Vikbolandet. Med nya större snurror kan vi producera ännu mer el, berättar han.

Inga dödade fåglar

Att vindkraftverken medför problem för djurlivet avfärdar han snabbt:

– Ett vindkraftverk dödar i snitt två fåglar varje år, det är inte många i jämförelse med hur många exempelvis katter dödar. Dessutom har vindkraftverken försetts med sensorer som ger ifrån sig ett starkt ljud om stora havsfåglar kommer inom 500 meters radie från snurran, säger han.

Elbilsdemonstration

Med en utställning som informerade om vindkraft och en föreläsning om solel var temat utbildning på Affe Gustafssons gård. Förutom detta fanns representanter från två bilfirmor på plats för att demonstrera elbilar.

– Många reagerar på priset på elbilar, men då har de inte räknat på vad det egentligen kostar att äga en bensindriven bil, menar bilhandlaren Peter Söderberg från Katrineholm.

Tre mil om dagen

Peter Söderberg hävdar att det i längden blir billigare att äga en elbil eftersom man slipper många kostnader som tillkommer med en bensindriven bil.

– I dagsläget är det inte häftigt att äga en elbil och många är kritiska till att man inte kommer längre än tolv till femton mil på en laddning. Faktum är att man i snitt inte åker mer än tre mil om dagen och då räcker elbilens laddning gott och väl. Ladda kan man sedan göra i samma uttag som man använder för motorvärmaren, säger Peter Söderberg.