• Etendo arbetar mest med e-handel och marknadsföring via sociala medier. Foto: Kajsa Nilsson
  • Jan Olausson och Jenny Ohlin Olausson är grundare av företaget. Foto: Kajsa Nilsson

Sociala medier som yrke

Sedan nyår har Norrköping en ny reklambyrå. Grundarna Jenny Ohlin Olausson och Jan Olausson har lång erfarenhet från välkända företag, bland annat dejtingsajten E-kontakt och det sociala mediet Bilddagboken.

Inom Etendo arbetar de mycket med att bygga e-butiker men också att skapa helhetslösningar för företags marknadsföring via sociala medier.

– Vi hjälper företagen att nå rätt målgrupp och via nätet går det att mäta resultat direkt, säger Jenny Ohlin Olausson och berättar att kunder ofta är intresserade av att veta vad som sker bakom kulisserna i företag och butiker.

E-handel

Antalet svenskar som handlar varor via nätet ökar hela tiden och under 2012 omsatte e-handeln 31,6 miljarder kronor.

– Det har växt otroligt mycket. Var fjärde svensk julhandlar på nätet, berättar Jan Olausson.

Fyra anställda

Jenny och Jan kommer från en annan reklambyrå som nu har valt att dela upp verksamheten i två företag. Förutom grundarna har två unga talanger rekryterats till Etendo. Redan nu har företaget ett flertal stora kunder som huvudsakligen kommer från östgötaregionen.