• Trafikverket måste åtgärda sträckan mellan Norrköping och Linköping. Foto: Tommy Pettersson

Slitna spår ger sena pendeltåg

Östgötatrafiken når inte sitt eget mål då det gäller förseningar. – Till stor del beror det på att Trafikverket inte har tagit tag i att lösa problemen som vi har med spåren mellan Norrköping och Linköping, säger Mattias Näsström, trafikoperativchef på Östgötatrafiken.

Det är inte bara pendlare som tycker sena tåg är frustrerande. Trafikbolaget Östgötatrafiken vill att Trafikverket åtgärdar sträckan mellan Norrköping och Linköping för att kunna bättra på punktligheten.

Under årets fyra första månader låg Östgötatrafiken ungefär 5 procentenheter under sitt eget mål om en punktlighet på 95 procent. I april var punktligheten nere i 82 procent.

– Det var problem med slipers på sträckan Norrköping-Linköping som gjorde att vi var tvungna att köra med nedsatt hastighet. Vi får köra Östgötapendeln i 160 kilometer i timmen på vissa sträckor men i april körde vi i 40 kilometer i timmen, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef.

Bättre till hösten?

Att Östgötatrafiken är så långt från målet då det gäller verklig punktlighet tycker Mattias Näsström är frustrerande.

– Ofta beror det på sådant som vi inte kan påverka, som spårproblem, nedrivna kontaktledningar eller sena tåg framför våra tåg. Vi blir bedömda av kunden utifrån punktlighet och för kunden spelar orsaken inte så stor roll. Kommer man inte fram så kommer man inte fram, säger han.

Till hösten hoppas Östgötatrafiken kunna höja punktligheten ytterligare ett par snäpp. Då får bolaget tillgång till en tågverkstad i Boxholm och kan sköta service och reparationer själva. I dag måste man skicka upp de nya modellerna av Östgötapendeln till Västerås för reparationer.

– Det enda som vi inte kommer att kunna klara är att svarva tåghjulen, då måste vi skicka iväg tågen. Det händer däremot inte så ofta, säger Mattias Näsström.

Nedsatt hastighet – igen

Den operatörsbunda punktligheten ligger högt, runt 99 procent. Punktligheten här handlar om förseningar som beror på tågoperatören.

– Här kan vi påverka mer, vilket märks.

Sedan en vecka tillbaka måste tågen mellan Norrköping och Linköping köras med nedsatt hastighet. I stället för maxhastighet så är det 70 kilometer i timmen som gäller vissa sträckor. Förseningarna är inte så stora som i april men det är återigen problem med slipers som ställer till det.

Dålig betong

– Vi ligger på Trafikverket att man måste prioritera sträckan mellan Norrköping och Linköping och sätta in åtgärder, säger Mattias Näsström.

Sträckan är en av Sveriges mest trafikerade och har sliprar från 1970-talet som har visat sig vara dåliga. Det är betongkonstruktionen som gör att spåren drar sig och inte ligger exakt parallellt. Vid för stora skillnader riskerar tågen att spåra ut, vilket leder till hastighetsbegränsningar.

– Vi hoppas att Trafikverket kommer med en plan till oss i höst. Sträckan måste vara trygg och säker. Arbets- och studiependling är en förutsättning för regionens utveckling.