• Anna Aldenmark är förenings- utvecklare på Skolidrottsförbundet. Hon hjälper skolidrottsföreningar i länet med att utbilda ungdomar i ledarskap och få fart på aktiviteter av olika slag efter skoldagens slut. Foto: Leif Larsson
  • Skolidrottsföreningar i Östergötland ser till att ungdomar får chansen att röra på sig. Foto: Lennart Månsson, Bildbyrån.

Skol-IF får fart på de unga

Skolidrottsförbundet och dess föreningar är en viktig aktör för att få barn och ungdomar att röra sig mer. – Förbundet har anställt fem föreningsutvecklare i landet som ska stötta föreningarna, upplyser Anna Aldenmark, en av de fem och med Östergötland som arbetsfält.

Hon började sin nyinrättade tjänst i september 2016 och har kontor i Idrottens Hus i Linköping. I Östergötland finns cirka 50 skolidrottsföreningar, varav många finns till för att delta i tävlingar som DM och SM. En del har en bredare repertoar, eller börjar få. Det är dessa Anna arbetar med. I hennes jobb finns två huvudspår. Dels att utbilda ungdomar så att de kan sitta i föreningarnas styrelser och att bli ledare. Den andra delen handlar om att få i gång aktiviteter.

– Vi jobbar mycket med ungdomsinflytande, det är ju deras föreningar. Vi har också fokus på aktiviteter på eftermiddagar efter skoldagens slut. Det kan handla om bollspel, dans, lekar, allt möjligt.

Ska bestämma

Anna startade förra hösten med att kontakta alla skolidrottsföreningar i länet, de flesta finns på grundskolenivå. Snabbt visade det sig att omkring tio-tolv stycken ville göra mer än bara satsa på tävlingar. En del i det hela är således att utbilda ungdomar.

– Vi lär ut ledarskap, föreningskunskap och även annat som föreningarna har behov av eller önskar. Alla är ju i olika faser. Vi kan visa hur ett årsmöte går till och en förening ville veta mer om kost och idrottsskador. Ungdomar är vana vid att vuxna styr så vi får ibland pusha dem och påpeka att de ska vara med och bestämma, berättar Anna.

Föreningarna som är med på tåget finns runt om i Östergötland. I Vreta Kloster, norr om Linköping, utbildas föreningsmedlemmar som går i sjätte klass.

– De får agera ledare och i sin tur lära upp fritidsbarn. Det är roligt att se hur ungdomarna växer i sin roll som ledare. De mindre barnen ser upp till de äldre och längtar efter när de ska få vara ledare, förtäljer Anna.

I Ydre finns en nystartad förening, i Norrköping är ett par på gång, Norra skolan i Motala har en förening och Elsas skolidrottsförening är en i Linköping.

– I Navestad i Norrköping satsar man på fysiska aktiviteter på rasterna, säger Anna.

Hitta på sporter

Skolidrottsförbundet är mest inriktat på att det ska anordnas aktiviteter direkt efter skoldagens slut.

– När vi träffar elever så föreslår de ofta fotboll, innebandy eller basket. Men vi påpekar att det inte behöver vara traditionella sporter utan man kan utöva en sport som inte finns på orten, det behöver inte ens vara en sport utan kan vara en annan typ av aktivitet, det kan vara en befintlig sport med lite nya, egna regler eller så kan man kan hitta på egna sporter, förklarar föreningsutvecklaren.

Elsas skol-IF har tagit fasta på det sistnämnda och skapat spikeball, ett lagspel med en studsmatta med nät och en sport med touch av volleyboll. Som vanligt är det bara fantasin som sätter gränser.

– Först brukar ungdomarna säga att de inte kan hitta på en ny sport men rätt snart har de hur många idéer som helst, berättar Anna.

Att unga ska röra på sig mer finns det propåer från statsmakterna om. Regeringen har beslutat att det ska vara mer rörelse i skolorna som därmed är skyldiga att ordna mer fysisk aktivitet utanför gymnastikämnet.

– Skolidrottsföreningarna kan hjälpa till med att öka aktiviteterna, avrundar Anna Aldenmark.