• Åhörarna hade många idéer som Reidar Svedahl och Lars Stjernqvist lyssnade noga på. Foto: Julia Kimell

Reidar och Lasse fick skäll

Politikerna risades i Rosen

Förra veckan intogs sessionssalen Rosen av företagare, tjänstemän och en och annan politiker under en kväll som kallades ”Skälla på Lasse och Reidar”. Det blev både ris och ros i Rosen, samt en rad nya idéer att ta med i framtiden.
Kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernqvist och kommunalråd Reidar Svedahl lät åhörarna framföra sina åsikter direkt till dem, genom mikrofonerna som fanns vid vars och ens sittplats. De hade fullt upp att fördela ordet i den ordning händerna räcktes upp.
Och det var både positiv och lite mer negativt klingande feedback som kom fram.
– Ni har väl hört det jag säger, för jag brukar upprepa mig en gång om året, men kommunen borde göra det enkelt att upphandla varor och tjänster. Det var mycket lättare att prata med er förut. Nu verkar konsensus vara det viktigaste, när det i stället hade behövts ett tydligare ledarskap.
Hade vi företagare varit lika sega som kommunen hade vi gått under för länge sedan, säger en kritisk man i publiken, varpå en annan åhörare hade som följdönskan att samtliga upphandlingsplaner borde offentliggöras på ett smidigt sätt.

Guld i bemötande

Jesper Low som kan stoltsera med SM-guld i bemötande föreslog en rad förbättringar.
– Sätt standard i bemötande med tydliga mål, vi borde bli Sverigebäst på kundvänlighet. Men det krävs resurser. Varför inte låna ut led-skärmar där nya företag med ansikte och namn på nya medarbetare kan få snurra på? Det finns inget mer eftertraktat än att marknadsföra visuellt, säger han.
Ett annat förslag kom Lars Stjernqvist med själv, på tal om andras idéer.
– Jag stör mig på att man inte vet om meddelandet gått fram då man hör av sig till kommunen. Därför borde man få återkoppling inom 24 timmar.
Nästan varje dag rycker folk i mig och ber mig föra fram ett meddelande, säger han.
Reidar Svedahl berättade att man ska öppna servicekontor i centrala Norrköping som kan vägleda och göra det tydligare vart man ska ringa.
– Ledorden ska vara ”välkommen in – vi hjälper dig med vad som helst”. Vi behöver fler ambassadörer och färre gnällspikar.

Hjälpa nyföretagare

Désirée Lindholm på affärs- och innovationsrådgivningsföretaget A&IR är nyetablerad i Norrköping men har kunder bara i omkringliggande städer. Hon är specialist på materialrätt och uppfinningar.
– Mitt förslag är att näringslivsidkarna läggs upp i ett register så man kan mejla ut när nya företag startas, så att alla kan hjälpa det nya. Jag fick ingen respons alls när jag kom hit och det behövs stöd även efteråt, säger hon.

Se hela länet

En annan menar att Norrköping är dålig på att marknadsföra sin unika kulturhistoria utan bara riktar in sig på det allra senaste. En tredje påpekar att Norrköping håller på blir Sveriges musikhuvudstad, men i stället för att lägga pengar på SON borde dessa medel enligt honom läggas som riskkapital till företag.
Vidare tipsas det om att ompröva tidigare ställningstaganden, bistå med lokaler av olika storlek och prisklass, guida utländska gäster inte bara i Industrilandskapet utan även utanför och att införa ”Grow up” som fortsättning på de Start up-tjänster som redan finns i dag.
Kommunalråden fick många nya tankar att spinna vidare på, och nu återstår det att se vad det blir för förändringar.