• Att Mikael Parr en dag skulle basa över Flygvapenmuseum i Malmslätt var inget han kunde ana när han påbörjade karriären som arkeolog. Foto: Dennis Petersson
  • På hans kontor som går under namnet "Lilla Hangaren" trivs Mikael Parr, museichef på Flygvapenmuseum. Foto: Dennis Petersson

Östergötlands främsta museiskapare

"Mina stora projekt har varit absolut roligast"

Vad kan Arbetets museum, Visualiseringscenter, Norrköpings stadsmuseum och Flygvapenmuseum egentligen ha gemensamt? Jo, Mikael Parr. Museichefen har haft ett finger med i spelet vid uppbyggnaden eller utvecklingen av de fyra östgötska museerna och har satt ett stort avtryck genom sin långa karriär. "Det är givetvis jättekul", berättar den välmeriterade museiskaparen.

Under de senaste tolv åren har han styrt skutan vid Flygvapenmuseum i Malmslätt, och det med bravur. Tillsammans med sin personal har han skapat en attraktiv besöksanläggning som vid hans tillträde hade ett snitt på 50 000 besökare, men som idag har omkring 139 000 besökare per år. Förra året var det till och med över 200 000 personer som passerade genom museets stora entrédörr, vilket bara är ett av alla bevis på vilken enorm utveckling som museet genomgått.

Idéutkastet

– I samma veva som jag började här hade Flygvapenmuseum fått i uppdrag att ta hand om det bärgade flygplansvraket DC-3:an och det var en jättestor chans att bygga ut museet. Jag skrev fram ett idéutkast, nästan omgående när jag tillträdde som museichef, och sedan sålde vi in konceptet hos bland annat Kulturdepartementet och Saab, och efter några år fick vi till slut loss pengar och kunde påbörja den stora utbyggnaden, berättar Mikael Parr till vår tidning och fortsätter:

– Jag tänkte att det var bättre att genomföra en ordentlig satsning för att göra museet till en attraktiv besöksanläggning, inte minst genom utställningen som handlar om Sverige under Kalla Kriget. Tack vare fantastiska medarbetare kunde mitt idéutkast genomföras och jag är jättenöjd och stolt över den resa vi har gjort här på Flygvapenmusem.

Arkeologdrömmar

Med god uppsikt över museets parkering och innergård har museichefen sin bas högt beläget i den omfattande byggnaden. Kontoret är stort, och ljust, och går passande nog under namnet "Lilla Hangaren". Att han en dag skulle titulera sig museichef var inget han trodde när han efter uppväxten i Vikbolandet tog examen i Uppsala och började jobba som arkeolog, ett yrke han länge siktat mot.

- Det var det som jag i första hand ville bli när jag 1975 började studera på universitetet. Jag tyckte att det var kul och spännande, och så hade jag en sån sablarns tur att arbetsmarknaden såg bra ut. Flera stora utgrävningar var på gång när jag tog examen så efter det har jag arbetat med både medeltida och förhistorisk arkeologi.

Visualiseringscenter

Men hans karriär kom att ta en helt annan väg som började med uppbyggnaden av Norrköpings stadsmuseum och fortsatte, efter några korta vikariat, med en anställning på Arbetets museum där han var utställningschef, men också ansvarig för ombyggnaden av Strykjärnet, från fabrik till museum. Efter sju år tog han på sig rollen som projektledare vid Rektorskansliet på Linköpings universitet och fick i uppdrag att bygga ett science center i Norrköping, en vision som dessvärre inte nådde hela vägen.

- Det projektet gick åt skogen faktiskt, den nya rektorn på universitetet gillade inte idén och då tog det stopp, men jag, Stefan Gustavsson och Anders Ynnerman skrev fram konceptet för Visualiseringscenter i Norrköping istället, vilket blev lyckat. Sedan gick jag tillbaka och jobbade som biträdande museidirektör vid Arbetets museum i fem år innan jag flyttade hit, till Flygvapenmuseum.

Stort avtryck

Mikael Parr har alltså varit delaktig i uppbyggnaden, och utvecklingen, av fyra av Östergötlands absolut största museer. Han har också varit med och startat paraplyorganisationen Arbetslivsmuseernas samarbetsråd, ArbetSam, som bland annat har lyft fram medlemsmuseerna och hjälpt dem att få ett mer omfattande ekonomiskt stöd. Med drygt två år kvar till den tänkta pensionen har han därmed gjort ett stort avtryck i kultur-Sverige, och än har han et antal projekt kvar, bland annat ett helt nytt flygplansmagasin i Malmslätt.

- Tanken är att vi ska tömma ett magasin som vi har inne på flottiljen och ett som vi har i Tornby och flytta alla de flygplanen till det nya visningsbara magasinet. Det kommer att vara som en filial där vi har visningar för bokade grupper och då får alla entusiaster chans att se resten av vår fina flygplanssamling.

Nytt flygplansmagasin

Det nya magasinet blir 2 600 kvadrameter stort och flytten kommer att påbörjas andra veckan i augusti, vilket med all sannolikhet inte kommer att gå obemärkt förbi i Linköping. Flygplan kommer att bärgas och bogseras, och sedan öppnas en helt ny del av museet och Mikael kan bocka av ytterligare ett projekt på hans långa meritlista.

- Det är ju de stora projekten under min karriär som har varit roligast, absolut, och jag är verkligen stolt över att Arbetets museum har gått så himla bra sedan starten, det är oerhört roligt, avslutar Parr.

Mikael Parr

Ålder: Fyller 63 till hösten

Bor: Vasastaden, Linköping

Familj: Två vuxna barn, en son och en dotter

Intressen: Golf, jakt, båtliv, natur och kultur

Favoritplats Linköping: Göta kanal

Favoritmuseum: Lesjöfors museum

"Jag är jättenöjd och stolt över den resa vi gjort här"