• Lyxboxen innehåller många smaskiga sötsaker utan socker. Till exempel en laktos- och sockerfri glass. Foto: Kajsa Nilsson
  • Boxarnas innehåll räcker åtminstone en vecka för ett singelhushåll. Foto: Kajsa Nilsson
  • Sofie Hallgren är hälsocoach och började nyligen sälja ekologiska hälsoboxar. Foto: Kajsa Nilsson
  • Boxarna packas av Sofie Hallgren själv på kontoret i Klockaretorpet. Foto: Kajsa Nilsson
  • Carobpulver är gott i bakverk i stället för socker. Foto: Kajsa Nilsson

Nyttig box hem till dörren

Allt fler väljer att beställa hem matkassar med råvaror och recept. Nu startar Norrköpingsbon Sofie Hallgren eget företag med ekologiska hälsoboxar för veckans alla mellanmål och fikastunder. Alla hälsoboxar är helt fria från raffinerat socker och vetemjöl.

Efter att ha tagit examen som certifierad massör, personlig tränare och kostrådgivare vid Stensunds folkhögskola öppnar hon nu företaget Eko- och hälsoboxen. Den första beställningen levererades för omkring en månad sedan. Inom Norrköpings kommun kör hon själv ut boxarna men hon postar om kunderna befinner sig längre bort. Trots att hon just startat planerar hon redan för fler hälsosamma boxar.

– I dag har jag en startbox, en bakningsbox och en lyxbox. Tanken är att jag också ska börja med träningsbox och julbox, berättar hon och förklarar att det går att byta ut allt socker mot nyttigare alternativ. På bordet som vi sitter vid serverar hon kladdkakemuffins enligt eget recept och trots att de inte innehåller något socker är de söta och goda.

– Det finns så mycket nyttigare saker att söta kakor med. Till exempel carobpulver som jag har i de här, säger hon.

Rätt mängd

För att det ska vara så enkelt som möjligt att baka har Sofie Hallgren packat ingredienserna i rätt mängd. I bakningsboxen finns hennes egenkomponerade recept och utmätta ingredienser till att baka cheesecake, brownies, smulpaj, snickersbollar, kladdkaka och frallor, allt utan vetemjöl och socker. I boxarna ligger ett blad med innehållsförteckning till de olika produkterna och småningom ska hon också skriva ut den exakta kalorimängden för varje bakverk.

Socker i pasta

Även i matlagningen döljer sig ofta sockerbitar i helt vanliga rätter.

– Vetemjöl omvandlas till glukos i kroppen och det är rent socker. På två deciliter pasta går det tio rågade teskedar socker. Jag brukar byta ut pastan och riset mot morötter, sötpotatis, rödbetor och palsternacka. De innehåller inte glukos. I hälsostartboxen lägger jag i en särskild sorts sojabönpasta som är populär bland både hälsosamma personer och bland glutenintoleranta. Det är ett bra alternativ till vanlig glutenfri pasta som ofta blir geggig i konstistensen, förklarar hon.

Ekologiskt viktigt

Den ekologiska profilen är viktig för Sofie Hallgren och hon väljer hellre ekologiskt än närproducerat.

– Visst kan närodlat vara ekologiskt och miljövänligt odlat men man vet ju inte helt säkert. Är det ekologiskt har man full koll, säger hon och tillägger att hon gärna väljer närproducerade ekologiska alternativ när det är möjligt.

Andra företaget

Trots att hon inte är mer än 23 år gammal är hon entreprenör med erfarenhet. Tidigare drev hon nämligen cateringföretaget Sofies mat.

– Jag var bara 19 år när jag startade cateringföretaget direkt efter studenten från hotell- och restaurangprogrammet. Företaget växte och till slut blev det för stort för att bara laga mat hemma hos folk. Jag valde mellan att satsa på eget restaurangkök och att hitta på något annat och då valde jag att starta nytt företag.

Från början tänkte hon starta egen butik med hälsosam inriktning.

– Jag övervägde att starta butik men då hade jag ju inte fått baka någonting, säger hon och ler.

Sofies tips för ett sockerfritt liv

Många människor är ofrivilligt sockerberoende och att ställa om till en sockerfri kost är inte helt enkelt utan att bli trött och deppig. Här kommer Sofie Hallgrens bästa tips för att bli av med sockerberoendet.

1. Gör någonting för att aktivera dig och tänka på annat.

2. Drick vatten.

3. Sug på en lime-, citron- eller grapefruktskiva.

4. Ät något som är sött men som inte innehåller raffinerat socker, till exempel russin. Kom dock ihåg att russin inte heller är nyttigt i stor mängd.