• Malin Amér, turismstrateg i Söderköping, välkomnar in till turistbyrån i Stinsen. Hon berättar att det blir förändringar säsongen 2014 i hur besökare i staden tas emot. Foto: Leif Larsson

Ny strategi för turismen

Turister och besökare tas emot på ett nytt sätt i Söderköping säsongen 2014.

– Vi vill förbättra vår mottagningsapparat och vara både flexibla och i framkant när turister ändrar hur de gör när de kommer till ett besöksmål, påpekar Malin Amér, turismstrateg i Söderköping.

En av förändringarna är att turistinformationen i kanalhamnen försvinner. I stället ska annat utvecklas. Än är det bara funderingar kring hur det ska bli och Malin Amér poängterar att inget är spikat än. Men ambitioner finns.

– En idé är utökat samarbete med besöksnäringsföretag och att utveckla turistserviceplatser i kommunen. Det kan bli närmare samarbeten med en del, kanske ökat utbud på olika platser och kanske fler platser med information. En annan tanke är att utveckla skyltsystemen för att göra det lättare att hitta till olika besöksmål, upplyser turismstrategen.

Info på rätt plats

Vad man än hittar på så ska turismfolket vara mer rörliga och mer synliga för besökarna. Servicegraden ska öka.

– Vi ska försöka ha information just där vi vet att turister och besökare söker efter den. Människors beteenden förändras och vi måste vara beredda. Vi hade turistinformation i ett magasin i kanalhamnen i fyra år och det fungerade mycket bra. Men nu är det dags att jobba på ett annat sätt. Det nya gäller för de besökare som redan hittat hit. Parallellt med detta så fortsätter vi vår marknadsföring utåt och ska som vanligt ha en väl fungerande turistbyrå i Stinsen, fastslår Malin Amér.