• Mattias Hillestrand, Söderköping, introducerar appen iK, i Kvarteret, som han tror kan stärka och stimulera handeln i staden. Foto: Leif Larsson
  • Anne-Louise Kroon, ägare till butiken Kaffebönan, har anslutit sig till den nya appen som hon tycker är ett bra sätt för företag att marknadsföra sig. Foto: Leif Larsson

Ny app gynnar lokal handel

Ett sätt att stärka det lokala näringslivet i Söderköping och Norrköping. Det kan en ny app bidra till. Det hoppas och tror initiativtagaren och Söderköpingsbon Mattias Hillestrand.

Appen som funnits i ett par månader kallas iK, i Kvarteret. Den kan laddas ner gratis till Iphone och en android-variant är också på gång.

– Nästan alla har numera en mobil i fickan. Den här appen är därför en perfekt marknadsföringskanal för butiker och handlare, tycker Mattias Hillestrand.

Appen är som namnet antyder indelad i kvarter. Ett kvarter kan exempelvis vara Söderköping City eller Fixområdet. I första hand vill Mattias Hillestrand stärka handeln i Söderköping men idén har redan nått Norrköping också. I dagsläget är totalt omkring 20 företag anslutna i två kvarter i Söderköping, och tre i Norrköping, M-kvarteren, Norrköping City och Knäppingsborg.

När en telefonanvändare är i närheten av ett kvarter, eller i det, och öppnar appen så dyker närmaste kvarter upp i telefonfönstret. Här kan man nu se erbjudanden hos de butiker, matställen eller andra företag anslutit sig till appen och som finns i närheten, i kvarteret.

– Högst 15 företag ska det vara varje kvarter annars blir det inte hanterligt. Om fler vill vara med i det området så får vi bilda fler kvarter. Ett kvarter kan till exempel vara en ände på en gata. Men än är vi inte där. Det ska hur som helst vara geografiskt indelat, förklarar Mattias Hillestrand.

Köper mer än planerat

Det finns en tanke bakom det. När användaren öppnar appen för att kolla om matstället har ett bra erbjudande så upptäcker man även att den närbelägna blomaffären har det, liksom leksakshandlaren.

– Det kan göra att det blir mer handlat än den där pizzan man tänkt sig. Man går även in i närliggande butiker som genom att vara med i appen gynnar varandra. Den lokala handeln stimuleras.

Det finns fler delar i app-konstruktionen. Den som utnyttjar ett erbjudande som anges i appen får en digital stämpel som i förlängningen ger fler köpfördelar. Samtidigt är det ett sätt för handlaren att lättare få tillbaka kunden. Appen är även integrerad med sociala medier så det går att dela med sig till andra om de erbjudanden som finns.

– Tanken är också att handlarna hela tiden ska fylla på med nya erbjudanden för att locka tillbaka kunderna och även nya, påpekar Mattias Hillestrand.

Han har själv fördel av appen. Han har startat företaget CTM Interactive dit företagen betalar en anslutningsavgift. Dessutom går två procent av de pengar som byter ägare när ett erbjudande utnyttjas till Mattias företag.

– I början hjälper vi till med att lägga in bilder och text för dem som är ovana vid detta sätt att marknadsföra sig. Efterhand ska företagarna kunna sköta det själva, fastslår Mattias Hillestrand.

Tände på idén

Han har genom besök hos företagen informerat om appen och Föreningen Stadskärnan i Söderköping, med cirka 80 företag som medlemmar, stöttar också nymodigheten.

– Jag tände direkt på idén när Mattias presenterade den. Det är en kanongrej eftersom de flesta småföretag varken har tid, råd eller ork att ständigt marknadsföra sig. Det här ett enkelt sätt som jag föll för, säger Anne-Louise Kroon, ordförande i Stadskärnan och ägare till butiken Kaffebönan.

Hon berättar för medlemmar i Stadskärnan om appen och flera som hon visat den för anslöt sig omedelbart.

– Jag har redan haft kunder som nyttjat mina erbjudanden och fått en digital stämpel. Men det gäller att ha ett riktigt bra erbjudande för att komma i gång. Något som ger en wow-känsla, klargör Anne-Louise Kroon.