• Patrik Selin är ny klubbdirektör i IFK Norrköping från 1 maj. Hans primära arbetsuppgift blir att stärka klubbens ekonomi för att bana väg för mer sportslig framgång. Foto: Kajsa Nilsson

Mer pengar ger nytt guld

Den 1 maj tillträder Patrik Selin som IFK Norrköpings nya klubbdirektör. Hans primära uppgift blir att skapa ekonomisk tillväxt hos de regerande svenska mästarna i fotboll. Vilket ska öka förutsättningarna för fortsatta sportsliga framgångar.

Förra året vann IFK Norrköpings herrar allsvenskan. En stor överraskning för hela fotbolls-Sverige. Laget lyckades ha många klubbar med starkare ekonomi bakom sig.

– Vi måste inse att det inte går att trolla med knäna en gång till. Vi behöver en stabil ekonomisk bas att stå på och måste öka omsättningen om vi ska fortsätta att utveckla vår verksamhet. Att utveckla affärerna blir en stor del av mitt jobb, förklarar Patrik Selin.

Större ekonomiska muskler är med andra ord ett uttalat mål.

– Det är mycket som kostar. Anläggningens drift, löner till spelare, ledare och personal samt utrustning.

IFK:s val av klubbdirektör verkar klokt. Under en timmes intervju framstår Patrik Selin som entusiastisk och energifylld. Ett stort plus är hans erfarenhet från näringslivet. Han kom till Norrköping 2002 och drev tre sportaffärer i över ett årtionde. I dag är han varuhuschef i Västerås, fram till att han blir IFK:s klubbdirektör, och är dessutom ordförande i Svensk Handel i Norrköping och sitter även i näringslivsrådet i Norrköping.

Kan erbjuda mycket

Den nya positiva stämningen i näringslivet i Norrköping är ett plus när klubbchefen ska hitta nya samarbetspartners till IFK och samtidigt behålla de befintliga. Han klargör att klubben måste bli mer tydlig i vad företagen får tillbaka när de satsar.

– Förr var det vanligt att företagare sponsrade för att de gillade laget. I dag förväntar sig företagen att få ut mer av sin insats. Vi kan erbjuda en bred mix. Loge på arenan, möjligheter till konferens och företagen kan använda våra lokaler till olika saker. Dessutom kan det var en fördel att samverka med ett starkt sportsligt varumärke som IFK är och dessutom kan man träffa andra företag med starkt varumärke här hos oss, redogör Patrik Selin.

Utmaning och livsstil

Han fastslår att det är viktigt att den sportsliga och ekonomiska delen i klubben är i samklang.

– Framgång bygger på passion, glädje och tillhörighet och utan det kan man inte leverera i vår totala verksamhet. Jag tycker vi har en bra grund för att det ska fungera väl mellan idrott och marknad.

Patrik Selin tycker att en stor dröm gick i uppfyllelse när klubbdirektörsjobbet blev hans.

– Det blir kul att jobba med ett av Sveriges största sportvarumärken - och samtidigt en utmaning. Det är inget vanligt jobb, snarare en livsstil, påpekar han.

Han koncentrerar sig således på den affärsmässiga delen i verksamheten men måste ändå få frågan om han tror IFK kan vinna allsvenskan även 2016.

– Vi är regerande mästare och jag är övertygad om att ingen är mätt på framgång. Vi får se hur långt det räcker denna säsong, det finns många duktiga lag i allsvenskan. Vi har en mycket bra tränare, en trupp som blir spännande att följa, men det är förstås ändå mycket som ska stämma för att vi ska vinna igen, konstaterar den blivande klubbdirektören optimistiskt.

Om statistik och tradition får styra så kan dock nästa guld dröja. Det går nämligen 26 år mellan varje allsvensk triumf. IFK vann 1963, sedan kom nästa guld 1989, 26 år senare alltså, och sedan tog det ytterligare 26 år innan nästa mästartitel bärgades i fjol.

– Vi får se till att bryta den trenden, avrundar Patrik Selin med ett leende.

FAKTA

Ålder: 47 år

Familj: Fru och tre barn

Gör: Varuhuschef på Media Markt i Västerås, tillträder som IFK Norrköpings nya klubbdirektör den 1 maj. Har arbetat i detaljhandeln i 26 år.

Bor: Lindö i Norrköping

Otippat: ”Jag är född i en håla i Lappland och älskar att ha det lugnt och skönt - en motpol mot det jag jobbat med. Jag laddar mina batterier i fjällen och på lantstället i Arkösund.”