• Johan Samuelsson och Janne Hagberg i Åby Motorklubb står vid Johans egenbyggda dragster som har en Dodge Viper som förebild. Motorn är testkörd och gav 2 720 hästar. Foto: Leif Larsson
  • Så här ser V8-motorn ut i en Plymouth GTX från 1968. På dragracingmarknaden kommer det att säljas och köpas alla möjliga delar från dragracingbilar, exempelvis från motorer. Foto: Leif Larsson

Marknad för dragracinglystna

Dags igen för dragracingmarknad i Norrköping. Åby Motorklubb står för arrangemanget i Mässhallen på lördag den 14 februari. På alla hjärtans dag träffas de vars hjärtan bankar lite extra för dragracingprylar.
Åby MK grundades 1980 och har i närmare tre decennier ordnat denna marknad.
– Likasinnade köper, säljer, snackar och knyter kontakter. En del hyr bussar och kommer hit. Ett stort event, fastslår Janne Hagberg, ordförande i ÅMK.
Det finns bevisande siffror. Första gången kom 42 säljare. Sedan har det ökat och numera är det 120 stycken, fler får inte plats i Mässhallen. Det brukar komma 1 500 besökare och säljare och köpare anländer från hela Sverige och även från Danmark, Norge och Finland. Det är mest privatpersoner som säljer och en del företag.
– Det är i huvudsak delar till dragracingbilar som exempelvis delar till motorer, växellådor, hjulupphängning och bakaxlar, berättar Janne Hagberg.

Drag i Norrköping

ÅMK har omkring 150 medlemmar och på marknadsdagen jobbar ungefär 40 av dem. Marknaden betyder mycket för klubben och andra inblandade i dragracing. Inspiration, kunskap och högklassiga bildelar sprids. ÅMK visar som arrangör att klubben är en viktig aktör i dragracingsporten, även om de numera inte anordnar dragracingtävlingar. Det man gjort förr.
– Åren 1991-1994 hade vi tävlingar mitt inne i Norrköping och 1995-1996 hade vi också två inofficiella tävlingar på F13. Året därpå planerade vi för en riktigt stor tävling men militären sa nej. De trodde att gummi från bildäcken som hamnar i asfalten kunde ge vattenplaning åt flygplanen. I somras var det ett nytt gäng med unga killar som arrangerade dragracing på F13. Vi gav dem en del råd och är jätteglada över att de anordnade den här tävlingen, påpekar Janne Hagberg.
ÅMK har dragracing som nisch men även utövare i andra motorsporter som gokart, rally, mc, folkrace och banracing. Många i klubben kör dragracing och en av dem, Jimmy Ålund, har nått en hel del framgångar. Bland annat har han blivit Europamästare och tävlat i USA och satt storstjärnorna på plats.

Snabbt och lugnt

Janne Hagberg har rattat dragster förr, senast 2002, och är på väg tillbaka. Kassören i styrelsen, Johan Samuelsson, håller på nu. Han berättar att rekordet för en dragracingbil är 3,69 sekunder över 300  meter och farten är svindlande 530 km/tim när mållinjen passeras.
– Om en Formel 1-bil passerar startlinjen i sin topphastighet runt 300 km/tim och en dragracingbil står still vid linjen när F1-bilen passerar och sedan startar så är dragracingbilen ändå först över mållinjen 300 meter bort.
Osannolik snabbhet alltså. I klubblokalen/verkstaden i Torshagshuset i Åby där ÅMK håller till är tempot lägre. För dragracing är mycket mer än några explosionsartade sekunder på tävling.
– Det är konstruktion av bilar, att meka med dem, göra dem bättre. I vår verkstad har många racerbilar byggts. Ibland mindre ombyggnader men ofta från noll till färdig bil, berättar ordföranden.
Det är en skön atomsfär kring motorer, bilar och klubbar och människor som ägnar sig åt detta. Det är mycket snack, tipsande och frågor som flyger genom luften vid träffar. Till exempel vid ÅMK:s torsdagsträffar på sommaren vid Torshagshuset.
– Här visas det upp många speciella fordon som folk lagt ner sin själ i, avrundar Janne Hagberg.