• Magnus Svensson med sina barn Martin och Marina Svensson. Foto: Kajsa Nilsson
  • Lekhuset har sålt leksaker i 60 år. Foto: Kajsa Nilsson

Leksaker i tre generationer

I 60 år har Lekhuset förgyllt barns vardag med sagolika ting. – Det är ett jättespännande företag som har funnits länge. Det blir ett arv att förvalta, säger Marina Svensson som är en av ägarna till butiken.

Sagan började på Skvallertorget. Judith och Lennart Svensson köpte en butik där de sålde och reparerade leksaker och korgar, affären fick det passande namnet Korg och Leksaker. Leksakerna tog över mer och mer, och efter ett antal år försvann korgarna helt och hållet. På 1970-talet flyttade butiken till Drottninggatan 18 och sonen Magnus Svensson började att jobba i företaget.

–Det första jag gjorde var att skaffa en hobbyavdelning, med bland annat bilar och flygplan, berättar Magnus Svensson, och tillägger att butiken då döptes om till Lekhuset.

”Mycket glädje och lite måsten”

Senare flyttade butiken till Skomakaregatan 8 där den låg i nästan 20 år, under den tiden öppnade de en till butik i Klockaretorpet. Sedan dess har mycket hänt.

–Nu är vi på väg in i nästa generation. Jag jobbar ju inte operativt längre, det är mina barn som styr det, säger Magnus Svensson.

Marina och Martin Svensson menar att de trivs bra på jobbet.

–Det är kul att ha lite barnasinne kvar. Och ofta har vi att göra med väldigt mycket glädje och lite måsten, berättar Martin Svensson.

–Det handlar mycket om att det ska vara en rolig butik för barnen. I entrén har vi hus och rutschkanor, och där brukar det alltid vara barn. Sådana små saker känns väldigt viktiga, tillägger Marina Svensson.

2009 flyttade butiken till nuvarande plats på Järngatan och samma år köpte de Babyproffsen. I år blev Lekhuset en del av leksakskedjan Lekia, vilket har bidragit till en del förändringar.

–Sverige är inte intressant nog att sälja varor till. Är man liten i Sverige kommer man inte åt varorna överhuvudtaget. Men om man är stor här så kan man hitta varor som normalt sett inte skulle hamna i Sverige, förklarar Marin Svensson. Han tillägger att en nackdel är att butiken anonymiseras, men att de jobbar hårt för att butikerna ska skilja sig från varandra.

Hårt reglerat

Magnus Svensson förklarar att mycket har hänt under de senaste fem åren.

–Bland annat lagstiftningen har ändrats mycket. Det finns inget som är så hårt reglerat som leksaker, till och med maten är mindre reglerad.

Leksaker ska hålla så att delar inte ramlar av och hamnar i munnen. Sedan handlar det mycket om innehållet i leksaker, exempelvis vilka typer av kemikalier och plaster som används.

–Det är väldigt viktigt att vi har säkra leksaker, så länge man ser till att handla varor efter de regler vi har så har vi bra varor. Det handlar mycket om att använda stora varumärken och vi är en jobbig kund mot våra leverantörer. Det som gör ett familjeföretag är att vi står för allt vi säljer, berättar Martin Svensson.

Firar 60 år med saga

I år när Lekhuset fyller 60 år gjordes en egen saga om hur Lekhuset blev till, en saga som ska tilltala både barn och vuxna.

–De vuxna har kanske handlat sina julklappar här sedan de var riktigt små. De som handlar leksaker till sina barnbarn i dag, kanske själva har köpt leksaker hos min farfar, säger Marina Svensson. Det är många som tycker att sagan är rolig och spännande.

Populär leksak för tjejer och killar

En mycket populär leksak för både tjejer och killar just nu är Rainbow loom. Det är gummiband som man väver exempelvis armband, bollar och figurer av.

–Generellt sätt är det trendigt med gör det själv-saker, säger Martin Svensson.