• Sedan två och ett halvt år tillbaka är hon VD och konstnärlig ledare för Norrköpings symfoniorkester efter tidigare arbete på GöteborgsOperan och Borås stadsteater. Foto: Kajsa Nilsson
  • Karin Veres strävar efter att få in fler kvinnliga dirigenter men vägrar tumma på kvaliteten. Foto: Kajsa Nilsson
  • Arbetet med att integrera barn och ungdomar i orkesterns arbete engagerar Karin Veres. Bilden är från en skolkonsert med 1300 besökare. Foto: Maria Hovberg
  • Karin Veres tror på att tillföra musik till barns liv i tidig ålder. Foto: Kajsa Nilsson

Kulturvisionären Karin Veres

Symfoniorkesterns ledare vill ha utökat regionalt uppdrag

Det är få förunnat att få ägna ett helt yrkesverksamt liv åt det som roar en allra mest. Karin Veres har sedan tidig ålder varit kulturkonsument och går gärna på föreställningar och konserter utöver de som ingår i arbetet som konstnärlig ledare och VD för Norrköpings symfoniorkester. Sedan år 2011 har hon haft Norrköping som sitt hem.

Karin Veres föddes i Göteborg 1952 och har alltid haft ett naturligt förhållande till kultursektorn. Som femåring började hon ta pianolektioner och senare i tonåren sånglektioner. Efter att ha tagit filosofie kandidatexamen i musikvetenskap på Stockholms universitet antogs hon till Statens scenskola där hon utbildade sig till operasångare. 1982 började hon sjunga vid GöteborgsOperan och var en del av den fasta ensemblen i 22 år. Efter det har hon hållit sig på den administrativa sidan av scenen. 2004 blev hon körchef för GöteborgsOperan och efter fyra och ett halvt år som teaterchef på Borås Stadsteater kom hon till Norrköping och symfoniorkestern för två och ett halvt år sedan.

Tillbaka i Norrköping

– Det var roligt att skifta fokus. Jag hade med mig mycket i bagaget när jag började här. Symfoniorkestern hade ett så fint rykte och det lockade. Dessutom längtade jag tillbaka till musiken, säger hon.

Helt ny i Norrköping var hon dock inte, under mitten av 1970-talet medverkade hon ett halvår som sopran i Östgötateaterns uppsättning av Boccaccio.

– Jag pendlade från Stockholm under det året. Livet på teatern var jättekul men centrum på stan var avstängt, säger hon och syftar på det igenstängda Industrilandskapet. Med det numera välbesökta Industrilandskapet och i övrigt blomstrande kultur- och näringslivet var det en helt annan stad som uppenbarade sig för henne då hon och maken åkte till Norrköping för att inspektera sin eventuellt framtida bostadsort.

Regional verksamhet

Under vårt samtal återkommer vi upprepade gånger till regionfrågan. Karin Veres vision är att Norrköpings symfoniorkester inte bara ska vara till för Norrköpings invånare, musiken ska vara till för alla i Östergötland. Hon menar att östgötaregionen har legat efter i att lyfta fram kultur och att Skåne och Västra Götaland ligger i framkant.

– Även om vi ägs av Norrköpings kommun så vill jag se en mer regional verksamhet. Precis som Östgötateatern måste vi arbeta med hela regionen. Förutom att vi ska komma ut och spela på andra orter ska det vara enkelt för folk att ta sig hit till Norrköping. Jag önskar att alla i regionen kände stolthet över orkestern, säger hon.

Musik från tidig ålder

I linje med SON:s arbete ser Karin Veres vikten av att tillföra kultur till barns liv från tidig ålder. Orkestern har ett stort samarbete med Norrköpings grundskolor och dagligen kommer 20-30 sexåringar på studiebesök under orkesterns repetitioner.

– Barn- och ungdomsverksamheten är viktig för mig. Bara idag hade vi 1300 barn på besök för att se och höra orkestern spela. Även om de spelar stora tunga orkesterverk kan barn ta till sig av det. Har man varit på konserter som liten så kommer man tillbaka, musik är en känslomässigt stark kraft.

Liveframträdandets roll

Att Karin Veres förespråkar liveframträdanden är kanske inte så konstigt med tanke på vad det är för verksamhet hon representerar. Hon menar att det med ökad soffkonsumtion av kultur blir allt viktigare att emellanåt faktiskt ta sig ut för att uppleva den på riktigt.

– Jag tror att det precis som med sport kommer bli viktigt att uppleva kultur live och tillsammans. Vi arbetar mycket med att få hit barn i ung ålder, varje år har vi ett samarbete med De Geergymnasiet där de får vara med och skapa en konsert tillsammans med orkestern. I möjligaste mån ska vi spela och skapa tillsammans med barn och bjuda in till deltagande i den kreativa processen, säger hon.

Jämställd scen

I likhet med sitt arbete på Borås Stadsteater slår hon ett slag för den jämställda kulturscenen.

– Vi har strävat efter att få hit fler kvinnliga dirigenter. Jag kräver absolut toppkvalitet på dirigenterna och är inte beredd att kvotera in kvinnor bara för att de ska bli lika många som männen. Samma sak gäller val av tonsättare. Just denna säsong har vi fått in fler kvinnliga dirigenter än vanligt i programmet. Även när vi framställer marknadsföringsmaterial är det viktigt att tänka på genusfrågan, vi måste ha kommit så långt att det är med oss, säger hon.

 

Faktaruta

Namn: Karin Veres

Ålder: 61 år

Född: Göteborg

Bor: Centrala Norrköping

Familj: maken Frantisek Veres

Favoritkompositör: ”Åh vad svårt att välja! Okej då, jag väljer Mozart, Stravinsky och Richard Strauss.”

Kulturtips i Norrköping: Konstmuseet, Östgötateatern och Visualiseringscentret