• I hälsokostbutiker finns mängder av proteinpulver. Foto: Kajsa Nilsson
  • Tjejprotein med fruktbitar. Foto: Kajsa Nilsson
  • Natural protein är laktos- och glutenfritt samt vegetariskt. Foto: Kajsa Nilsson

Kosttillskott, för vem?

Kosttillskott kan komma i många former och består av vitaminer och mineraler i koncentrerad form. Vem behöver kosttillskott och i så fall vad och i vilken mängd?

För en person som äter all typ av mat och inte tränar överdrivet mycket finns inte någon anledning att äta kosttillskott. Det är när kroppen gör av med mycket energi eller när man inte får i sig alla viktiga ämnen via kosten som kosttillskott kan vara användbara. Livsmedelsverket har tagit fram generella råd kring kosttillskott och där står det bland annat att det är bra att ge D-vitamintillskott till barn under två år och till äldre som inte regelbundet vistas ute. Kvinnor som kan tänkas bli gravida rekommenderas extra folsyra.

Pulver och vatten

Inom träningsvärlden finns det många kosttillskottskonsumenter och det vanligaste är att man få blandar pulver och vatten för att få i sig extra protein, oftast vassleprotein.

– Om man inte tränar så mycket behöver man inte äta extra protein. Vassle är högvärdigt protein som produceras av det som bli över vid osttillverkning. De som tränar rejält kan behöva detta protein, upplyser Johan Abrahamsson som arbetar på hälsokostaffären Life.

Tjejprotein

På hyllorna i butiken står rad efter rad med burkar med proteinpulver. Många innehåller vassleprotein men även soja- och ärtprotein är representerade. I en vit burk med rosa etikett säljs tjejprotein.

– Det är egentligen ungefär samma som vanligt protein med skillnaden att det här även innehåller fruktbitar. Just detta proteinpulver fungerar bra som del i smoothies, berättar han.