• Kolmårdens djurpark tar nu tillbaka all clownrelaterad reklam. Foto: Fanny Miles

Kolmården tar bort clownreklam

Nu har problematiken med clowner även drabbat Kolmårdens djurpark. Inför deras Halloweenfirande väljer de nu att ta bort sin clownreklam.
Det handlar om både digital reklam inför Halloween men även dekormaterial med clowner som är kopplat till eventet. Dessutom så har de skrivit om manuset till föreställningen Cirque de la Grave för att helt kunna stryka clownen Zapp som tidigare har haft en betydande roll i skådespelet.

– För oss är det viktigt att inte vara med och bidra till ännu mer clownrädsla när vi vet att många barn besöker oss den närmsta tiden. Här ska vi ha roligt, säger Mattias Zingmark, marknadschef på Kolmården.

Oroliga föräldrar

I år firar Kolmårdens Halloweenfirande femårsjubileum och de beräknar med att omkring 40 000 gäster besöker dem under höstlovet.

Mattias Zingmark säger att flera föräldrar har hört av sig till dem och uttryckt oro för att deras barn som bli rädda av clownerna, därför fatta de det här beslutet på onsdagsmorgonen.

– Det var ett ganska enkelt beslut ändå, säger han.

Även om clownerna är borta så kommer ändå kuslig stämning att ligga över parken. Häxor och vålnader kommer fortfarande att vara kvar.