• I butiken arbetar Karin Dorie, Malin Granlund och Kim Lekander. Foto: Kajsa Nilsson
  • Under de senaste åren har dessa dofter letat sig in i de flesta unga tjejers badrumsskåp. På Kimstore finns ett stort utbud. Foto: Kajsa Nilsson
  • Beaniestrenden är stor just nu. Foto: Kajsa Nilsson
  • Kim Lekander startade företaget tillsammans med sin bror Jimmy Lekander. Foto: Kajsa Nilsson
  • Utbudet i butiken varierar beroende på säsong och aktuell trend, men sminkborstar går alltid åt. Foto: Kajsa Nilsson

Kimstore har öppnat fysisk butik

Lagom till julhandeln öppnade syskonen Lekander en fysisk butik till företaget Kimstore som de har drivit via nätet sedan 2009. Innehållet i butiken varierar beroende på trender och säsong och just nu är beanies och Victoria's Secret-parfymer storsäljare.

Kim Lekander är sedan många år tillbaka anställd inom Norrköpings kommuns avlastningsverksamhet för funktionshindrade ungdomar och det är inte förrän nu hon tar tjänstledigt från det arbetet för att på heltid jobba med Kimstore. Sedan den fysiska butiken öppnades har fler personer blivit anställda inom Kimstore och idag försörjer företaget två heltidsanställda butiksbiträden, en deltidsanställd samt ägarna Kim och Jimmy Lekander.

– När vi startade företaget under 2009 jobbade vi hemifrån, det var inte förrän senare som vi hyrde kontor på ett kontorshotell vid flygplatsen. Jag tror att vi kom in på marknaden i rätt läge, dessutom hade vi nog rätt sätt att arbeta på, säger hon och börjar berätta om marknadsföring via bloggskribenter.

Gick via bloggar

– På den tiden då vi startade fanns det inte samma regler och lagar kring marknadsföringsinlägg i bloggar. Då kunde vi skicka produkter till kända bloggare och de skrev om varorna om de gillade dem. Under åren har vi haft samarbeten med bland andra Kenza, Kissie, Dessie och Nellie Berntsson. Nu måste de ta betalt för att skriva om produkter och ibland kan det kosta uppemot 30 000 kronor för ett inlägg. Idag figurerar vi mest på Facebook och Instagram, berättar hon.

Beanies

Längs med en hel vägg i den välfyllda butiken hänger mössor, så kallade beanies med citat och uttryck broderade på framsidan av den uppvikta kanten. Varifrån trenden kommer vet inte Kim Lekander men hon tippar på att det var någon bloggare eller artist som började med mössorna.