• Harry Potter-utställningen är onekligen en av Norrköpings största attraktioner i sommar.
  • 8 000 förköpsbiljetter var sålda redan innan utställningen hade haft premiär.
  • I utställningen finns föremål och kläder från filminspelningarna av Harry Potter.
  • Stefan Papangelis menar att det var bra tajming och lite tur som gjorde att Norrköping lyckades få Europapremiären av Harry Potter - the exhibition.
  • Stefan Papangelis.
  • Stefan Papangelis.

Kanonsommar att vänta

Norrköping är en evenemangsstad att räkna med, det menar Upplev Norrköpings vd Stefan Papangelis. Under sommaren finns många anledningar att resa till Norrköping med Harry Potter-utställningen och Bråvallafestivalen utöver de ordinarie besöksmålen.

Bra argumentation ledde till slut till att Upplev Norrköping och Stefan Papangelis lyckades ro projektet med den stora Harry Potter-utställningen i hamn.

– Det är inte så många andra städer i Sverige som arbetar med den här typen av utställningar, säger han under invigningen av utställningen.

Första mötet inför Harry Potter-utställningen hölls i april-maj förra året. Efter det fortlöpte processen och det var helt klart vid nyår. De som gör utställningen hade annonserat ut att de ville ta den till Europa och det var flera europeiska städer som var intresserade av att visa den.

– Det var bra tajming och lite tur som gjorde att vi lyckades få Europapremiären hit till Norrköping, säger Stefan Papangelis.

Hårt slit

Att evenemangsframgångarna haglat över Norrköping har såklart krävt mycket hårt slit och han lyfter gärna fram sitt team inom turistbyrån när framgångarna kommer på tal.

– Jag är inte ensam i det här, vi är ett gäng på totalt 16 personer som arbetar tillsammans, men alla arbetar inte med arrangemang. Vi är bara några stycken som aktivt arbetar med att planera, genomföra och värva arrangemang.

Han berättar att teamet har haft en tydlig strategi de senaste åren.

– Vi måste vara ledande inom att hitta nya resanledningar till staden. Det är väldigt viktigt för oss. Kolmårdens djurpark är viktigt för oss och regionen men om vi kan bidra med att skapa nya resanledningar så blir hela Norrköping vinnare på det. Framgång föder framgång och evenemang föder evenemang. Vi måste kunna visa för aktörerna att vi kan det här, att vi vet hur man gör för att nå ut och locka folk att köpa biljetter. Visst är det vår förtjänst att de här sakerna ramlar in i Norrköping.

Trots få till antalet har arbetet alltså dugt gott. I sommar är Upplev Norrköping en stor arbetsgivare med 75 anställda på utställningen. Därtill ligger mycket arbete bakom som besökarna aldrig ser.

– Det går inte att sticka under stol med att det har varit hög belastning men vi jobbar med roliga saker. När vi arbetar med så stora bolag skapar vi bra kontakter som vi ska vårda på bästa sätt.

Ny vd för Louis de Geer

Förutom att utställningen på Nya Parken nyligen har haft sin invigning sker andra stora saker för det kommunala evenemangsbolaget och turistbyrån.

– Den 3 juni lämnar jag över vd-rollen för Louis de Geer till Jonas Winkelmann. Han kommer från Linköping och jag tror att han kommer att göra ett bra jobb, säger Stefan Papangelis som sedan 2006 haft rollen som vd för konserthusbolaget. I höstas delade bolagen på sig. Trots att han blir av med ett stort ansvar tror han inte att arbetsuppgifterna kommer att ersättas av andra.

– Nu kommer jag att lägga fokus på Upplev till 110 procent, säger han.

Räkna med Norrköping

Senare i juni är det dags för musikens världsstjärnor att återigen äntra flygfältet ute på F13. Hittills är omkring 40 000 biljetter sålda och Stefan Papangelis spår succé även i år.

– Som mest kan det komma ungefär 60 000 besökare, och det är egentligen bara campingen och bilparkering som sätter stopp det här året. Sen får vi titta framåt med ytterligare förändringar om man vill växa framöver.

Norrköping är en stad att räkna med inom evenemangsbranschen. Med Sveriges största musikfestival och en av världens största kringresande utställningar sätts staden på kartan.

– Efter Stockholm och Göteborg och till viss del Malmö är Norrköping är en god trea eller fyra, säger vd:n kaxigt och fortsätter.

– Det finns ingen annan mellansvensk stad som varit i närheten av att göra de saker som vi gör.

Musikstaden?

Norrköpings kommun har under den senaste tiden arbetat för att kunna titulera sig musikstad, enligt Papangelis är det inte ett omöjligt mål att uppnå.

– Vi har skapat förutsättningarna genom att göra Bråvalla och även den nya festivalen Where”s the music? Dessutom händer det mycket i musiklivet i övrigt. Det är många aktörer som måste vara med, men vi har åtminstone skapat förutsättningarna. Jag tror att vi har goda möjligheter.

– Jag ser fram emot att arbeta med den nya festivalen Where”s the Music?, att bygga den från grunden, precis som med Bråvalla. Alla saker ska kanske inte heller vara nytt hela tiden, det är också viktigt att ta tillvara det som finns. Att stanna upp och ta del av och utveckla de saker som vi redan har.

Kanonsommar

– Att få göra Sveriges största musikfestival som vi vet kommer slå förra årets besöksantal och att göra en av världens största utställningar, det är få städer förundrat i vår storlek. Det känns utan tvekan som en kanonsommar, det är jättespännande, säger han.

Fakta Stefan Papangelis

Gör: Vd för Upplev Norrköping.

Ålder: 38 år.

Uppvuxen: Norrköping.

Bor: Norrköping.

Gör i sommar: Jag tar med kidsen Felicia och Leo och åker till Legoland.

Missar inte på Bråvalla: Axwell och Ingrosso.

Drömevenemang: Om Bråvalla kunde boka Robbie Williams skulle jag bli glad.