• Elsie Mantefors, styrelseledamot i Naturskyddsföreningen i Söderköping, har i tio år hållit i kampanjen för att man ska handla mer miljövänligt. I år framhävs det ekologiska. Här är hon under sitt eget fina plommonträd. Foto: Leif Larsson

Kampanj för det ekologiska

Handla miljövänligt är en kampanj som Naturskyddsföreningen, bland annat i Söderköping, drivit länge. I år är temat 100 procent ekologiskt är möjligt. - Vi vill att det ska handlas mer ekologiskt för då sprids det mindre gifter. Och gifter i naturen och i människor vill ingen ha, fastslår Elsie Mantefors, styrelseledamot i Naturskyddsföreningen och den som i tio år hållit i kampanjen i Söderköping.

Kampanjen pågår under vecka 40, mellan 29 september och 4 oktober. Kretsar i hela landet medverkar och i Östergötland är bland annat Norrköping och Motala med. Kretsen i Söderköping arbetar på ett par olika sätt för att nå ut med budskapet.

– Vi brukar stå i affärer och prata med kunder och dela ut broschyrer. Vi betonar att det är fem livsmedel som är extra viktiga att köpa ekologiska. Det är mjölk, kött, kaffe, bananer samt frukt och grönt.

Elsie Mantefors berättar att ekologisk mjölk säljs mer men det behövs ännu mer för då uppnås en annan effekt.

– Än så länge finns inte så mycket ekologiskt ost men om det produceras mer ekologisk mjölk så ökar möjligheterna till ökat ostutbud.

Butikerna är med

Elsie Mantefors berättar att det aldrig varit några problem med att få affärerna att tillåta att Naturskyddsföreningen finns i butikerna. Man brukar stå i fem eller sex butiker.

– Vi klankar ju inte ner på butikerna utan visar upp vilka ekologiska varor de har. Tidigare år har de även varit med och sponsrat så att vi kunnat bjuda kunderna på ekologisk morot eller banan. Det är alltid lättare att få folk att stanna till och prata om det finns något att äta, förklarar Elsie Mantefors och tillägger:

– Förra året stod jag i en affär tillsammans med en bonde som producerar ekologisk mjölk. Det var riktigt trevligt.

Förutom butiksinsatsen så blir det även utställning i några montrar på biblioteket i Stinsen. Utställningen pågår längre än själva kampanjen, mellan 26 september och 11 oktober, alltså veckorna 40 och 41. Lördagen den 4 oktober ska Naturskyddsföreningen fysiskt finnas på plats på Stinsen.

– Vi ska prata om ekologiskt och folk kan ställa frågor. Förhoppningsvis kan vi ha något ätbart att bjuda på då också.

Ögonhöjd och märkning

Elsie Mantefors berättar om en del diskussioner kring hur det ekologiska kan bli mer synligt och därmed mer köpt.

– En del pratar om att ha allt ekologiskt på ett ställe i en affär. Det är kanske bra i vissa fall men då finns också risken att en del kunder inte alls går dit. Andra förslag är att ha det ekologiska i ögonhöjd i diskarna eller att märkningen på hyllkanten ska vara stor, tydlig och i stark färg. Sådan märkning finns redan, omvittnar värnaren om det ekologiska.

Naturskyddsföreningen propagerar ständigt för att mer ekologiskt ska produceras och säljas. Har då ansträngningarna någon effekt på försäljningen av ekologiska varor?

– Sett till hela landet så ökade mängden sålda ekologiska livsmedel med 13 procent förra året. Det har aldrig stigit så mycket förut. Den stora ökningen var på hösten så vår kampanj kan mycket väl ha påverkat, konstaterar Elsie Mantefors.