• Emmie Ekdahl och Lena Rydqvist driver Fyskliniken och är experter på träning och kost. De klargör att julen inte behöver vara en tid för onyttiga vanor utan i stället ett startskott på en hälsosammare livstil. Några tips under julen är att äta långsamt, inte börja dagen med sötsaker, äta ekologiskt och kombinera det hela med fysisk aktivitet. Foto: Leif Larsson

Julen kan vara en hälsosam tid

Vid jul och nyår är det vanligt att äta mer och onyttigare än annars och kanske också sitta mer stilla. Att träna fysiskt är ett sätt att även tynga ner den nyttiga vågskålen. – Varför inte koppla ihop jul med en kul fysisk aktivitet, något nytt som man inte gjort förut, konstaterar Lena Rydqvist som driver östgötska Fyskliniken.

Lena Rydqvist är legitimerad sjukgymnast och fystränare och driver företaget ihop med dottern Emmie Ekdahl som är fystränare och kostrådgivare. Duon tipsar här om vad man kan göra för att inte leva onyttigt under julen utan till och med göra tvärtom, låta den bli en inledning på en hälsosammare livsstil.

– I jultider har många extra ledigt och kan då passa på att testa någon ny aktivitet eller sport. Man kan utmana en annan familj på innebandy eller testa padel, badminton eller beachvolley och om det är snö och is åka långfärdsskridskor eller skidor. Någon kanske har ett minipingisbord hemma, man kan ordna tipspromenad eller om man har stegräknare utmana varandra att gå 10 000 steg om dagen. Att testa något nytt kan bli något man fortsätter med, en bra vana, ett startskott på det nya året, redogör Lena.

Goda vanor

Hon förklarar att kroppen är designad för att vara i rörelse och då kan även mindre insatser ge god effekt, sådana som kan utföras i vardagen.

– Man kanske inte hinner träna en timme och då kan man exempelvis göra fem armhävningar mot köksbänken när man lagar middag eller resa sig på ett ben fem gånger vid middagsbordet.

Emmie Ekdahl påpekar att om man tränar fysiskt så brukar viljan att äta bra följa med. Det blir en god cirkel. Hon tipsar om goda matvanor.

– Under julen kan man tänka på att bara äta när man är hungrig och inte småäta hela tiden. Att inte ha godsaker framme gör att man inte blir lika frestad. Det är också bra att inte börja dagen med onyttiga saker som kan trigga sockersuget som gör att man fortsätter äta onyttigt. När man äter är det också viktigt att inte slänga i sig maten som gör att man inte hinner känna mättnad och stoppar i sig för mycket.

Vänta inte

Emmie förespråkar ekologiska alternativ, viltfångad fisk och kött från djur som betat gräs och gör tummen ner för halv- och helfabrikat. Hon tipsar om att testa nya sallader på julbordet och nyttiga recept till efterrätter.

– Man ska inte vara nitisk men att äta sig mätt på en bra och balanserad kost gör att man inte hamnar i fällan att äta onyttigt, säger kostrådgivaren.

Fast om man under juldagarna frossar och äter onyttigt så är inte allt förstört för det.

– Har man haft ett par "dåliga" dagar så behöver man inte strunta i allt och låta det bli en dålig vecka. Man kan i stället ha en nystart med träning och bra kost direkt och inte vänta till efter nyår för ett uppfylla eventuella nyårslöften, fastslår Emmie Ekdahl.