• Mia Lindstam använder det offentliga rummet som marknadsföringskanal. Foto: Kajsa Nilsson

Jobbar med gerillametoder

Sedan februari i år har Mia Lindstam använt nya metoder för att hjälpa företag med marknadsföringen. Med gerillamarknadsföring är målet att skapa en snackis som allra helst ska spridas i sociala medier – bara med hjälp av att folk dokumenterar kampanjen.
Ett av hennes senaste projekt är ”Sluta gaffla, börja skeda” på uppdrag av restaurangen Lagerqvist i Norrköping. Runt om i Norrköping hängde byrån upp påsar med en sked och en gaffel och uppmaningen att sluta gaffla och att istället komma in till restaurangen för en bit mat och god dryck. Alla som tog med sig påsen till restaurangen bjöds på en förrätt.

Nervöst är det rätta

Mia Lindstam är en idéspruta som skriver upp alla idéer hon får. Tillsammans med kunden utvecklar hon en idé till något som kan fungera i praktiken. Tanken är att maximera vinsten av varje investerad krona.

– Jag går steget längre än andra byråer. Är jag nervös inför att presentera en idé är jag ofta rätt ute, säger hon och ler.

Med ett stort engagemang har hon på kort tid byggt upp sitt företag till att nu innefatta två projektledare, en grafisk formgivare samt flera ”runners”, alltså de som faktiskt sätter upp kampanjerna. Att det skulle gå så fort att etablera företaget och få det att växa hade hon inte räknat med. Hon skulle aldrig ta ett företagslån utan arbetar i stället med befintlig budget som ökar i takt med inkommande projekt.

– Så länge man vet vad man riskerar så är det bara att köra. Så tänker jag, och det enda jag förlorat är tid. Jag har lärt mig att leva på lite pengar och har aldrig skuldsatt mig. Förutom huslånet förstås, säger hon.

Första företaget 2009

Att driva företag är inget nytt för henne. Första bolaget startade hon 2009, glasscaféet Hultaglass vid Ågelsjön som drevs i Mias regi under tre år. Det var där hon provade gerillamarknadsföring för första gången. När glasscaféet skulle ha sin premiär lät hon trycka upp hundralappar med en rabattkupong på baksidan. Lapparna spreds ut i Norrköping och det hjälpte folk att hitta till Ågelsjön.

2011 gick hon gick in i restaurangbranschen och blev krögare på Kulturkammaren som i samma veva bytte namn till Dynamo. Den som har varit där har säkert lagt märke till den runda baren som Mia Lindstam själv designat. Efter krögarlivet gick hon vidare till Brevik där hon arbetade som verksamhetsansvarig, kommunikatör och höghöjdsinstruktör.

Älskar att jobba

Det händer mycket kring Mia Lindstam och hon älskar att arbeta. Hon beskriver sig själv som besatt av sitt arbete. Drömmen är att hon ska få möjlighet att skriva en egen bok och hon påpekar att i den här takten är det inte en omöjlighet att det sker snart.

– Jag har ofta roligare på jobbet än vad jag har på fritiden, säger hon och medger att det faktiskt blir för mycket jobb ibland.

– Jag är nog en av de personer som befinner sig i riskzonen för att gå in i väggen. Jag försöker att arbeta långsammare och de senaste två helgerna har jag faktiskt varit helt ledig. Man måste kunna koppla bort jobbet, säger hon.

Att hoppa runt mellan olika jobb och projekt gav henne erfarenheter och kontaktnätverk som hon nu kan ha stor nytta av nu. Genom att våga kasta sig in i vitt skilda projekt lärde hon sig vad hon vill och inte vill göra i yrkeslivet.

– De senaste tio åren har jag varit en sökare och provat många olika saker. Jag har lärt mig mycket som jag har daglig användning för i det jag gör nu. Jag brinner verkligen för bra kommunikation och längtar efter att fördjupa min expertis ytterligare, säger hon.
Ser du någonting ovanligt och kreativt i det offentliga kan det vara värt att titta en extra gång. Det är förmodligen Mia Lindstam och hennes gäng som är i farten igen.