• Barnen ska efterlikna tavlan Gudstjänst i Lövmocks fjällkapell. Foto: Emma Taube Sjöstedt
  • Gestalterna i tavlan vaknar till liv.
  • Julia Hallsten och Tajriyan Mahmood lärde sig mycket av konstvisningen. Foto: Emma Taube Sjöstedt
  • Tredjeklassarna gör en skulptur.
  • Några av barnen gissar att tavlan föreställer ett monster med huggtänder. Foto: Emma Taube Sjöstedt

Inget KONSTigt för barnen

Teater, skapande, musik och mycket skratt. Konstmuseet bjöd in alla Norrköpings tredjeklassare för att medverka i en fartfylld tidsresa.

–Jag ska bara gå och blanda färg, kan ni stå stilla i tre timmar?

–Va!? Utbrister barnen först, men skrattar när de förstår att det är ett skämt.

Barnen är modeller och ska efterlikna tavlan Gudstjänst i Lövmocks fjällkapell.

Olika ingångar till konsten

–Tanken med den dramatiserade konstvisningen är att eleverna ska få olika ingångar till konsten. Jag tycker att vi har fångat det genom att eleverna vid en tavla får möta konstnären, i en annan får de möta känslorna och de får också möta gestalterna ur tavlan, förklarar teaterpedagogen Annika Svensson.

–Och vid det sista konstverket finns det inget prat, utan där handlar det om intryck, tillägger Lotta Arildsson som är musik- och kulturpedagog.

”Bra feedback”

För sjunde året i rad utför Kulturskolan tillsammans med Norrköpings kulturinstitutioner visningar och workshops för elever i årskurs tre och fem. Visningen som riktade sig till tredjeklassarna var i samarbete med Konstmuseet.

– Vi har fått väldigt bra feedback, både från lärare och elever. Det är jättekul att visningen uppskattas. Jag tror att det är en bra form - det är en kort visning och de får vara med mycket själva, berättar Annika Svensson.

Fördjupa och tydliggöra ämnen

Tanken är att kommunens konstnärliga verksamheter ska fördjupa och tydliggöra olika ämnen för eleverna. Sedan kan de arbeta vidare med upplevelserna från visningen på skolan.

–Vi ger gärna inspiration till att de tar upp visningen på till exempel bilden, säger Annika Svensson.

Tidigare har det även funnits en bildverkstad kopplad till visningen, men genom att ta bort den kan de ha fler visningar per dag.

–Det lämnar mer ansvar till att skolan själv ska ta hand om den inspiration som har börjat flöda.

”Lärt mig allt möjligt”

Tajriyan Mahmood och Julia Hallsten går i årskurs tre och var med på konstvisningen.

–Det var vackert och jag fick veta mycket fakta om tavlorna. Det bästa var picknicken för att det var så roligt att vi fick leka, säger Tajriyan Mahmood.

Även Julia Hallsten tyckte om visningen.

–Det var jättekul att vara här! Jag har lärt mig allt möjligt.