• Viktor Ohlsson, Vargarna, i sin röda huva, tar starten i heat 1 i 80 cc-matchen på Kråkvilan. Här visade 16-åringen skärpa i en av de viktigaste komponenterna i speedway. Foto: Leif Larsson
  • Här är Vargarnas 80 cc-lag. Från vänster: Viktor Ohlsson, Vargarna, Gottfrid Erlandsson, Dackarna, Jenny Carlsson, lagledare, Vilgot Erlandsson, Dackarna, Emma Asplund Nyrén, lagledare och Noel Wahlqvist, Skepparna. Foto: Leif Larsson
  • Mikael Gustafsson, ansvarig för Vargarnas 80 cc-lag, tycker glädjen att köra är det viktigaste för de unga förarna. Inte att ta många poäng. Foto: Leif Larsson

Här är det högvarv som gäller

Vargarna Speedway har inte haft något 80 cc-lag på cirka ett årtionde. I år har man det. – Det är kul att ha ett lag igen. Då får de yngre en chans att tävla lite mer innan det ska ta nästa steg, påpekar lagledaren Emma Asplund Nyrén.

Speedwayklubben i Norrköping är med i elitserien på seniornivå och har nu också ett lag för de yngre, mellan elva och 16 år. De unga kör 80 cc-cyklar medan seniorerna grenslar cyklar med 500 cc-motorer. Fyra unga vargförare kör för två lag, U1 och U2. U1 deltar i en högre serie och där är kör två vargar för Skepparna. I U2 har man ett eget lag men lånar in förare från samarbetsklubbarna Skepparna och Dackarna. Att låna förare mellan klubbarna är nödvändigt på denna nivå.

– Det finns inte så många förare med licens i den här åldern, bara 45 i Sverige, berättar Mikael Gustafsson, ansvarig för 80 cc-laget.

Snabb start

Tidningen besöker Vargarnas hemmaarena, Kråkvilan i folkmun, när U2-laget ska köra en match mot Örnarna, Valsarna och Lejonen/Bysarna.

– Det spelar ingen roll om förarna tar en eller 15 poäng. Huvudsaken är att ha roligt, fastslår Mikael Gustafsson.

Viktor Ohlsson var ende förare från Vargarna medan övriga tre var inlånade. Viktors lagkamrat i Vargarna, Albin Born, var skadad och vid sidan om. Viktor var uppsatt i första heatet och var fokuserad innan start, ville inte snacka i depån med en tjatig reporter. Uppenbarligen var det rätt medicin. Viktor var som en blixt i väg när starttejpen gick upp. Han ledde ett tag men fick till slut nöja sig med tredje plats i heatet.

Efter fyra fina inledande heat med frisk och frejdig körning kom regnet och tvingade arrangören att avbryta och skjuta upp matchen. Men snart är det match igen och då är det dags att åter gasa loss.

– Viktigt för unga förare är att träna mycket och många skulle köra varje dag om de fick. Men man får inte köra för mycket och döda glädjen. På den här nivån ska det bara vara kul hela tiden, det blodiga allvaret få komma senare i livet, understryker Mikael Gustafsson.

Söker ledare

Den stora skillnaden mellan ungdoms- och senior-speedway är motorernas kraft. Tekniskt sett kör man ungefär likadant. Det är dock ingen billig sport att utöva. En ny 80 cc-cykel kostar mellan 50 000 och 60 000 kronor. Underhållet drar också ören ur plånboken.

– Däck byts efter en eller två tävlingar, ganska ofta är det kolvbyten i motorn och olja byter vi tätt, redogör Mikael.

Förutom sitt 80 cc-lag så har Vargarna en speedwayskola. Här brukar 10-15 speedwaysugna ungdomar från fem-sex år och uppåt få lära sig den fartfyllda sporten under tio tillfällen på sommaren.

– Just nu har vi brist på ledare och behöver fler som hjälper till med byten av kläder, skydd och som håller koll på de som kör. För vi vill gärna ha skolan kvar och hoppas på att många vill testa. Speedway behöver fler som börjar för att skapa en bra bredd, påpekar Mikael Gustafsson, till ljudet av ilskna bålgetingar som egentligen är speedwaycyklar på högvarv framförda av unga talanger som om några år kanske syns i elitserien eller i VM.