• Richard Wiklander, segelflygslärare hos Norrköpings segelflygklubb ska precis ta en tur i luften med Jimmy Tholin som fått en flygning i 40-årspresent. Foto: Leif Larsson
  • Sådan här fin vy över världen har de som segelflyger. Foto: Privat
  • Jimmy Tholin, som ska premiärflyga, och rutinerade Richard Wiklander, segelflygschef i Norrköpings segelflygklubb, monterar på vingar. I förgrunden motorn som tar planet upp till cirka 800 meter innan det är dags att börja segla. Foto: Leif Larsson
  • Segelflygplanen är gjorda i kolfiber och glasfiber och har vingar som spänner mellan 15 och 28 meter. Ett plan väger omkring 600 kilo och kan komma upp i hastigheter en bra bit över 100 km/h. Foto: Leif Larsson

Häftigt att segla högt upp i luften

Att segelflyga ger en speciell känsla. Det intygar Richard Wiklander i Norrköpings segelflygklubb. – Det är fascinerande att i något som väger 600 kilo kunna glida omkring högt upp i luften i flera timmar.

Richard är segelflygschef och segelflygslärare i klubben som har knappt 15 medlemmar. Han medger att det är en frihetskänsla högt därovan mark.

– Det är lugnt och tyst, man hör bara fartvinden och det går att prata i normal samtalston. Det är häftigt.

Han har segelflugit sedan 1984-85 men tar inte till överord om känslan. Han påpekar att det finns flera viktiga saker att tänka på i planet. Som att inte störa annan flygtrafik.

– Vi är hela tiden i kontakt med flygledartornet och via en transponder på planet så vet de var vi är.

Aldrig fullärd

En annan nödvändig detalj är att hitta bästa tänkbara flygförutsättningar. Det handlar om att kunna läsa väder och moln.

– Det går bäst att flyga när solen lyser som då värmer marken som i sin tur värmer luften som då stiger uppåt. Det kallas termik. Moln bildas när luften kondenseras och där vet vi att det finns luft som stiger. Vi siktar däråt och flyger under molnen från moln till moln, redogör Richard.

Att läsa vädret är det som man aldrig blir fullärd i. Däremot kan de flesta som börjar med segelflyg snabbt pränta in det körtekniska.

– Efter 25 lektioner kan man starta, svänga och landa. Efter 16-17 lektioner kan man landa själv med en lärare bredvid i planet, berättar Richard.

Lång historia

Norrköpings segelflygklubb grundades i mitten på förra seklet och i dag äger klubben ett flygplan, ett tvåsitsigt självstartande av typen DG 500 M med en motor på 58 hästar och vingar med 22 meters spännvidd. Två ensitsiga självstartande privatägda plan finns också i klubbens hangar. I början av segelflygplanens existens drogs de upp via en flera hundra meter lång vajer fäst vid en motor och sedan med hjälp av bogserplan med motor. I dag finns varianten med egen motor.

– Ofta har vi motorn på tills vi är uppe på 500-800 meter och sedan kan vi dra av gasen och ändå lyfta. Vi flyger på mellan 1 200 och 2 500 meters höjd och vanligast är 1 500-1 700. Rekordet för segelflyg är en höjd på över 10 000 meter. Man kan vara i luften i många timmar. Som längst har jag flugit 50 mil, omvittnar Richard.

Olika flygningar

Klubben håller i fortsättningsutbildningar i flygning och erbjuder också privatpersoner mot en penning att testa på. När tidningen är på besök ska Jimmy Tholin, Norrköping, ta en flygtur med Richard.

– Jag fick flygningen i 40-årspresent av kompisar och jag har alltid drömt om att segelflyga eller flyga sportplan, säger Jimmy.

Fjärilar i magen så här inför turen?

– Nej, jag är förvånansvärt lugn men det är nu på marken, jag kanske inte är lika kaxig i luften. Men det är nog ingen fara, det ska bli jättekul, bedyrar Jimmy.

Vill ha bergskedja

Segelflygning görs på tre sätt. Via termik eller i så kallad hang- eller vågflygning. Hang och våg är flygning vid berg och höjder där luften stiger uppåt. Vid en bergskedja kan man exempelvis flyga fram och tillbaka hur mycket som helst och i vågflygning, där bergstoppar ligger som i vågor, kan man komma väldigt högt upp i luften.

– Drömmen vore att ha en bergskedja här i närheten så att vi kunde flyga hang eller våg. Men vi får nöja oss med termik, förtäljer segelflygschefen precis innan det är dags för nästa sköna, tysta flygtur.