• Johan Stenberg, ägare till Söderköpings camping och vandrarhem, fick i år priset som Årets Längs Göta Kanal-företag. Här är han vid två av campingens stugor som kan hyras på vintern. Foto: Leif Larsson
  • I år breddade Johans företag sin verksamhet och drev Mangelgårdens vandrarhem. Förhoppningen är nu att komma överens med kommunen om ett nytt hyresavtal för nästa år. Foto: Leif Larsson

Från liten camping till stor aktör

Det började så smått med en camping 1997. I dag driver Johan Stenberg med familj två campingar, vandrarhem, kafé, hyr ut stugor och cyklar och ordnar allsång och marknad. Inte undra på att man nyligen fick priset Årets Längs Göta Kanal-företag.

– Det är något att vara stolt över och få inspiration av i höstmörkret när man planerar inför nästa år. Vi kan ha nytta av priset i vår marknadsföring, det är lite av en kvalitetsstämpel, påpekar Johan Stenberg, ägare till Söderköpings camping och vandrarhem som är samlingsnamnet för hela verksamheten.

Priset delas ut av Göta kanalbolag och vinnaren utses bland 45 företag i ett nätverk i Östergötland och Västergötland. Det var sjätte gången utmärkelsen delades ut. I motiveringen beskrivs Johan Stenberg som en driftig entreprenör som gått från liten till stor aktör och som med sitt engagemang bidrar till att utveckla Söderköping som turistmål.

Öppet till november

Och det är en makalös utveckling som företaget haft. För 17 år sedan startades camping på Skönbergagatan i Söderköping, riktigt centralt. Här finns i dag tio stugor och 40 platser för husvagn/husbil/tält och kallas Korskullens camping, stugor och café.

– Vi hyrde av kommunen och för två år sedan köpte vi campingen. Från i år driver vi också Mangelgårdens vandrarhem som ligger precis i närheten. Här finns tio rum och 36 bäddar. Vi förhandlar med kommunen om hyresavtalet för nästa år, förhoppningsvis löser det sig. Beläggningen ökade med 20 procent i år, omvittnar Johan.

År 2000 öppnade turismföretaget ytterligare en boendemöjlighet, Skeppsdockans camping och vandrarhem, vid Göta kanal, med en kilometers promenad till Söderköping. I utbudet finns drygt 50 campingtomter och sju rum i vandrarhem.

– Innan vi skaffade Skeppsdockan levde vi inte på campingen men sedan dess har vi levt på turistverksamhet. I sommar har vi haft fullbelagt från midsommar till mitten av augusti på campingarna. I år stängde vi Korskullens camping först den 2 november, det är det längsta vi haft öppet. Hela oktober hade vi gäster varje kväll, även om det inte var fullt. På vintern hyr vi ut rum och stugor, berättar Johan.

Jobb även på vintern

Företaget har ännu fler delar och hela tiden tillkommer nya inslag. Man hyr ut cyklar, har café på Korskullen på sommaren, marknad på hösten och i år var det premiär för allsång.

– Vi hade det fem kvällar och det var välbesökta tillställningar så nästa år utökar vi till sex gånger, förtäljer turismentreprenören.

På sommaren arbetar elva personer inom rörelsen. Under den stillsammare lågsäsongen är det Johan, hans fru Jaranya och hans pappa Kent som står för ruljangsen. Men inget lugn lägrar sig arbetsmässigt bara för att det är vinter.

– Då är det full fart på planeringen inför nästa sommar, det är internetuppdateringar, underhåll av byggnader, funderingar kring prissättning och mycket annat, påpekar Johan.

Han har upptäckt en del ändringar i hur folk vill bo som turister.

– Husbilar har ökat markant på senare år och det är nog 50/50 mellan dem och husvagnar. Dessutom är tält inne igen. De försvann rätt mycket i början på 2000-talet men är tillbaka nu. Jag tror de som tältade som barn nu tar med sina barn för att visa hur det är och går till, avrundar den prisbelönta och ambitiösa turismföretagaren Johan Stenberg.