• Mari Torstensson tar sig an de nya utmaningarna. Foto: Tommy Pettersson

Flygplatsen står inför stora utmaningar

I förra veckan svepte några tunga moln över Norrköpings flygplats. Dagen efter att man bytt vice ordförande i styrelsen meddelade Finnair att man lägger ned Helsingfors-linjen den 25 oktober.
Nedläggningen kommer inte direkt i rätt tid och för Norrköpings flygplats är det nu ännu tuffare att klara ekonomi och framtid.

Olika världar


Länets två flygplatser lever i olika världar och med olika trafik. Linköping har med Saab i grunden affärsflyg/reguljärt och Norrköping har en omfattande charterverksamhet.
I veckan satte Linköping City Airport resenärsrekord. Aldrig har så många rest till och från flygplatsen under en och samma dag. Antalet bokade resenärer var under en dag 727 stycken. I Norrköping är det just nu lite skakigt och man brottas med ett ekonomiskt underskott. Nyligen motionerade Vänsterpartiet om att lägga ner flygplatsen.
– I Sverige finns det bara tre flygbolag som flyger reguljärt och man är inte beredda att ta några risker. Ska vi ha reguljärtrafik måste vi gå ut i Europa och då är vi bara en liten flygplats uppe i norr. Vi måste ha med oss det regionala näringslivet på den resan, säger flygplatschefen Mari Torstensson.