• Göran Brinkeback, Marcus Pålsson och Åke Jonsson är nöjda med nya sportfiskebutiken. Foto: Kajsa Nilsson
  • Nu utökar Skeppa sin sportfiskeavdelning med egen butik där Skeppa Profil legat under det senaste året. Foto: Kajsa Nilsson

Fiskelycka för Skeppa

Anrika Skeppsfourneringen i Norrköping satsar på sportfiske i egen butikslokal. Där Skeppa Profil låg under drygt ett år har nu fisketillbehör flyttat in. Profilkläderna får i stället samsas om lokal med Skeppa Marin. – Målet är att bli en av de större inom sportfiske i Sverige, säger Göran Brinkeback kaxigt.

Han har funnits inom företaget i två år, innan dess ägde han Östgöta städ som hade 500 anställda som mest. Det företaget sålde han för tre år sedan och sedan sålde han även sin halva av Mattab i samband med att han började på nuvarande arbetsplats. Nu satsar han på arbetet med att utveckla de olika grenarna under Skeppas flagg. För ett år sedan tog man tillbaka profilkläderna och det är en gren som han vill ska växa sig större. Den andra grenen är sportfiske.

– Fiskare är som golfare – materialare! Just nu är det stort med sportfiske och det finns riktiga entusiaster som behöver material till sin hobby, säger han.

Kompetent personal

Genom att flytta in i de nya lokalerna ger de sportfisket möjlighet att breda ut sig och sortimentet har redan vuxit sig stort. Marcus Pålsson kom till företaget som extrajobbare under tonåren och har klättrat till att nu vara ansvarig för sportfiskeavdelningen sedan sex år tillbaka. Rollen som ansvarig blev ännu tyngre sedan man valde att låta sportfiskeavdelningen växa till egen butikslokal.

– Han är vår expert på sportfiske. Kunderna är så duktiga själva att de behöver kompetent personal inom området, säger Göran Brinkeback.

I den andra butikslokalen träffar kunderna Åke Jonsson som har arbetat på Skeppa i 25 år och således varit med om många svängar och sett företagets utveckling. Förr var han en av delägarna, nuförtiden äger Göran Brinkeback och Mattias Winzell verksamheten. Med ledare som är vakna för förändringar har företaget vågat testa nya inriktningar.

– Ett tag höll vi på med båtar och motorer och under de senaste tio åren har sportfisket vuxit sig större. Allt fler har det som intresse och det finns potential att utveckla den biten, säger Åke Jonsson.