• Mattias Carlsson är regissör för Sound of music som kommer att spelas på Östgötateatern i höst. Foto: Anna Ek
  • Kapellmästare Johan Siberg. Foto: Anna Ek
  • Regissör Mattias Carlsson, scenograf Magnus Möllerstedt och kapellmästare Johan Siberg berättar om planerna med musikalen. Foto: Anna Ek
  • Östgötateatern. Foto: Anna Ek

En fjäderlätt musikal med mörk botten

Sound of music är en av vår tids allra största musikaler och är skriven av Richard Rodgers och Oscar Hammerstein. År 1959 hade den premiär på Broadway och spelade där 1 443 föreställningar. År 1965 gjordes en filmatisering med Julie Andrews i huvudrollen vilken kom att bli den mest framgångsrika musikalfilmen någonsin.

I korthet handlar musikalen om Maria, en flicka som blir skickad från klostret för att arbeta som barnflicka hos familjen von Trapp. Hon kommer in i familjen med glädje, musik och kärlek och barnen fattar snabbt tycke för henne. Pappan i familjen, som i höst kommer att spelas av Richard Carlsohn, är till en början skeptisk till hennes musicerande glädje.

Fortfarande aktuell

När Mattias Carlsson blev tillfrågad att göra Sound of music var han till en början tveksam men ändrade snabbt uppfattning efter att ha läst igenom pjäsen. Han menar att det inte bara är en fin berättelse med vackra sånger och lättsamma melodier, det är en historia som även handlar om nazism. Han säger:

– Det här är jätteaktuellt och framförallt så speglar den vår samtid och vad som händer i Europa med alla högersvängar och allting som sker där ute. Jag tänker på Spanien som vill dra tillbaka homolagar. Musikalen handlar om nazism och det är väldigt otäcka saker.

En av målsättningarna med uppsättningen på Östgötateatern, menar Mattias Carlsson, är att hitta en botten i pjäsen och undersöka vad som skulle hända om Maria kom från någon helt annanstans.

– Har hon kanske en annan etnisk bakgrund? Vad händer om vi säger att hon kommer ifrån Asien?

Kan arbeta med ett större mått av frihet

Regissören Mattias Carlsson och kapellmästaren Johan Siberg arbetade båda med musikalen Familjen Addams i fjol. En av de största skillnaderna mellan de båda produktionerna menar Johan Siberg är att Familjen Addams är nyskriven. Han säger:

– Det som skiljer sig då är att i Familjen Addams måste man vara väldigt trogen, jag menar, kompositören lever! Han var här på premiären, så jag måste göra honom rättvisa.

Han säger att man självklart måste arbeta med Sound of music med vördnad och vara skaparna trogna, men att man kan arbeta med ett större mått av frihet i en sådan produktion.

Föreställningen har premiär på Östgötateatern den 4 oktober i år.