• Johan Celander, här med ung/scen Östs Anna Lina Hertzberg, bjöd in till träff om det nya spelåret. Foto: Tommy Pettersson

Drama, vers och musikal på teatern

När Östgötateatern presenterade sitt spelprogram för året 2016/2017 är det kärlek och identitet som är huvudtema för flera av de aktuella pjäserna.

Det är alltid lite som skolstart när delar av Östgötateaterns ensemble, regissörer och teaterchefer bjuder in till träff för att berätta om vad de har att bjuda på under det kommande spelåret 2016/2017.

– Vi bjuder på allt från komedi på vers (och utan), över glittrig musikal och cirkus, till drama, poesi och saga över hela Östergötland. Kärlek och identitet är centrala teman i de flesta av årets föreställningar. Men också frågor om makt och vanmakt, säger teaterchefen Johan Celander och får det att låta lite som en programförklaring.

Både skratt och gråt

Den kommande säsongen bjuder på både skratt och kanske lite tårar. På de stora scenerna kan man se "Ensam" - Ett starkt kärleksdrama av Alfhild Agrell (i samarbete med Riksteatern). "La Cage aux Folles" som är en färgsprakande musikalkomedi med drag. "Misantropen" Molières komiska mardröm. "Dissekering av ett snöfall" som är Sara Stridsbergs hyllade samhällssatir. "Bra människor" en rapp amerikansk succékomedi även denna i samarbete med Riksteatern. " Limits", ett gästspel från Cirkus Cirkör, dessutom blir det också scenkonstbiennalen, cirkusturné, barnkonserter med SON, soppteater, kammarspel, programkvällar, Kultur för äldre, Shakespeareprogram med Östgötamusiken, gatuteaterfestival och mycket, mycket mera.

Baba Yaga i terapi

På ung scen/öst bjuder man på, "Baba Yaga" - gruppterapi för onda sagoväsen. " Komma hem" en berättelse om att sätta nya rötter. "Pappas bil " som är arbetstitel på en föreställning om migration, gränsland och drömmar. "Du gnisslar" en pjäs om två syskons relation ställs på sin spets." Dronten", om kärlek och om att dra lärdom av historien. Ung/scen öst bjuder även på teaterskola, scenkonstlaboratorium och gästspel.

Johan tar många beslut

– Det känns otroligt bra att kunna presentera det här programmet, fortsätter Johan Celander som absolut inte vill välja ut en enskild föreställning som man ska se under det kommande året, eller som han säger, man måste se minst fem av dessa. Det slutgiltiga beslutet om vad som ska spelas på Östgötateatern är hans eget men han undrar ibland hur mycket han har att säga till om egentligen säger han med ett skratt och en stor glimt i ögat.