• Kul med bio, tycker Viktor Åkerström. Foto: Kajsa Nilsson
  • Lovisa Helsing med sin personliga biobiljett. Foto: Kajsa Nilsson
  • Förskolläraren Helena Svensson presenterar filmen för de förväntansfulla barnen. Foto: Kajsa Nilsson
  • Barnen på avdelningen Fröet fick välja film denna gång. Foto: Kajsa Nilsson

Bio på förskolan

Digitala medier får allt större plats inom pedagogiken i skolan. På Armbandets förskola i Vrinnevi har man tagit vara på både lärplattor och nya satsningen med Minibio.

Förskolläraren och utvecklingsledaren Helena Svensson välkomnar inslagen men understryker vikten av att alltid ha ett pedagogiskt syfte med all verksamhet.

– Vi har en skyldighet att bestämma vad vi visar barnen. Förskolan ska inte förmedla allt men vi måste samtidigt hänga med i de moderna barnens värld, säger hon.

Filmatiserade böcker

Initiativet med Minibio är från Stockholm och kom till Norrköping i höstas. Mats Svensson arbetar som systemförvaltare på IT-enheten i kommunen och är den som köper in filmerna.

– Det är filmatiserade barnböcker som är gjorda på ett lättförståeligt sätt. Barnen ska kunna hinna med att förstå allt, säger han och tillägger att man hittills köpt in 20 filmer som förskolorna kan välja bland.

Prick och Fläck

På Armbandets förskola var det barnen på avdelningen Fröet som fick välja film denna gång. De valde den åtta minuter långa filmen om kaninerna Prick och Fläck. Trots lite tekniskt strul håller sig alla 22 barn lugna och när filmen väl kommer igång sitter de koncentrerade och följer vad som sker på projektorduken. Några viskar kommentarer om det de ser och andra skrattar under filmens humoristiska scener.

– Vad bra den var, säger femåriga Lovisa Helsing efteråt och får medhåll från kompisarna runtomkring.

– Det är spännande att få se film, säger Adam Al-Talibi som också är ett av barnen från Fröet.

Biobiljett och snacks

Trots att man gjort upplevelsen så biolik som möjligt, med biobiljetter, nedsläckt lokal och snacks i form av gurkstavar med dipp, ska inte stunden förväxlas med ren underhållning.

– Det medföljer en handledning med frågor som vi kommer att ta upp med barnen efteråt. När vi hade filmvisning sist arbetade vi med filmen efteråt genom att barnen fick rita teckningar. Alla lär sig på olika sätt. Det finns de som lär sig lättare genom att se i stället för att lyssna, säger Helena Svensson och menar att biovisningen är ett komplement till den dagliga högläsningen.