• Rotera överkroppen fram och tillbaka som en paus från arbetet och upplev skillnaden! Foto: Julia Kimell
  • Böj på benen och känn blodet pumpa upp till hjärnan igen. En enkel pausgymnastik! Foto: Julia Kimell
  • Armarna mot golvet får fart på kroppen igen. Foto: Julia Kimell

Behåll smidigheten på ditt stillasittande arbete

Promenera till kollegan i stället för att mejla

Ta en extra runda i korridoren, och rulla lite på axlarna samtidigt som du tar ett djupt andetag. Hälsoutvecklaren Tobias Karlsson ger sina bästa råd för ett friskare liv och en ökad effektivitet.

Tobias Karlsson har många strängar på sin lyra. Förutom att driva en proteinbutik kan han titulera sig personlig tränare, hälsoutvecklare för arbetslivet, kostrådgivare, massör, stresshanterare och hälsoprofilsbedömare.

För en aktivare arbetsdag är det framför allt två huvudtips han lyfter fram. Det första är att, om möjligheten finns, variera sitt stillasittande arbete med att stå. Det andra är att få in lite motion i arbetsdagen.

– Det bästa är att ha ett höj- och sänkbart bord. Man kan sitta på förmiddagen och stå hela eftermiddagen, till exempel. Sedan kan man ta raster och ta en liten promenad vid lunch. Och i stället för att mejla kollegan som sitter några rum bort kan du resa dig och gå dit, och se till att sträcka ut dig lite på vägen, säger han.

Minst en gång i timmen rekommenderar han att man rör på sig, och allra helst ska man gå ifrån datorn var trettionde minut för att hålla igång blodcirkulationen.

Djupa andetag

En annan övning han lyfter fram är att röra på skuldror och axlar.

– Rotera överkroppen fram och tillbaka, rulla på axlarna eller ta djupa andetag för att stimulera diafragman. Då kommer nervsystemet igång ordentligt igen.

På det viset får kroppen in mer syre och rensar bort slaggprodukter vilket gör oss piggare och mer fokuserade.

Det bästa sättet att göra sig förberedd för en lång dag på jobbet är att motionera innan.

– Den som springer tjugo minuter två dagar i veckan hjälper kroppen på traven. Givetvis är också cykel eller promenad att föredra framför bilen.

Skadligare än rökning

Tobias jobbar både mot företag och privatpersoner. Han föreläser om ergonomi, kost och hälsa och hur man presterar maximalt i kontorslandskapet.

– Ett stillasittande arbete innebär många risker. Det monotona i att sitta ner mycket kan resultera i ömmande rygg, förkortade höftböjarmuskler och framåttippat bäcken.

Det är riskerna på kort sikt. På lång sikt kan ett alltför stillasittande liv vara rentav livshotande.

– Det finns studier som visar att stillasittande till och med har högre dödlighet än rökning. Vi är inte skapade för att sitta stilla.

Syresättning av muskler och andningsorgan minskar alltså riskerna för sådana förslitningar, och på köpet blir man mer klartänkt och produktiv.

– Vissa arbetsplatser har popup-rutor inbyggda i datasystemet som påminner de anställda om att ta paus och röra på sig.

Utvärdera arbetsplatsen

Tobias tycker att arbetsgivare ska göra hälsoprofilsbedömningar på arbetsplatsen.

– Det finns många konsulter i dag som kan göra helhetsbedömningar av en arbetsplats och ge råd om var en insats gör mest nytta. Om kontrollen till exempel visar att 80 procent av personalen lider av fetma kan en viktminskningsgrupp vara på sin plats. Man kan ha ett belöningssystem som ger bonus i pengar. En hälsosam personal jobber mer produktivt och är sjuk mer sällan.

Han upplever att företag nu för tiden blir allt bättre på att ge förutsättningar för ett hälsosamt arbetsliv.

– Fler företag förstår vinsten av att satsa på de anställdas hälsa. Friskvårdspeng brukar ge resultat men det bästa är att ta ett bredare grepp och ordna föreläsningar om rökavvänjning, viktminskning och kostråd.