• Duon bakom den nyskrivna operan för barn, ”Hion om natten”, heter Christoffer Nobin, som skrivit musiken, och Henrik Ståhl, som skrivit librettot. Foto: Fanny Miles
  • Ilgoplur, Signa, Agnes och Mikael som alla bor i Hion. I verkligheten heter de Martin Vanberg, Johanna Rudström, Sabina Zweiacker och Jakob Högström. Foto: Fanny Miles

Barnopera snuddar vid mörkret

En opera för barn, utan omskrivningar för vad mörker och saknad faktiskt är, levereras när Norrköpings symfoniorkester inställer sig på scen tillsammans med en sångensemble och kör och framför nyskrivna ”Hion om natten”.

Henrik Ståhl, som har skrivit libretto, och Christoffer Nobin, som har skrivit musiken, tillåter sig att diskutera frågor om sorg, hat och kärlek, för en ung publik. – Det här är en stark musikalisk saga som är full av känslor. Jag tycker det är intressant att ställa sig frågan vad barn egentligen tål? Vi undviker plattityder och hittepå-känslor i vår opera och försöker hålla det genuint, säger Henrik Ståhl.

Förbud om natten

”Hion om natten” handlar om Signa. En ung, föräldralös, tjej som bor i byn Hion. Här regerar Mikael som håller invånarna kort och ingen av de boende trivs med situationen som råder. Natten är en oupptäckt tid då man i Hion bör sova när mörkret förhärskar.

Finner en syster

Historien börjar då Signa vaknar på natten av sång som kommer från den mörka skogen. Hon trotsar förbudet och går ut. Där, ute i mörkret, finner hon Agnes som sitter fast i en brunn. Agnes bär på en hemlighet men Signa känner ett samband med Agnes och i varandra hittar de en syster, en bästa vän.

– Signa är rebellisk och modig. Jag kan relatera till hennes saknad då jag själv förlorade min mamma när jag var i tonåren. Även om historien är mörk så vill jag vara ärlig på scen. Lyckas man med det tror jag att alla tycker om det, säger mezzosopranen Johanna Rudström som spelar Signa.

Unik satsning

Det hör inte till vanligheten att en symfoniorkester gör en storsatning riktad till just barn och som dessutom är en opera. Men föreställningen tycks lättillgänglig och musikstyckena fångar publiken med sina mjuka och vänliga tongångar.

– Jag har alltid Puccini, Verdi och Mozart i bakhuvudet när jag skriver. Om jag inte kommer vidare med ett stycke tänker jag: Vad hade Mozart gjort nu?, säger Christoffer Nobin glatt.

Berättelsen om Hion bjuder in till funderingar om det som hör till livet. Det är tillåtet att fängslas och att skrämmas.

–Jag är tonad av Tove Janssons och David Lynchs bildspråk. Det påverkar såklart hur och vad jag skriver. Alltid några inslag av mörker. Det går någon slags trend i att bädda in svåra ämnen i ett slags mjukt moln när man pratar med barn om just det ämnet men vi vill släppa in ämnet istället, menar Henrik Ståhl. Det är första gången han och Christoffer Nobin arbetar tillsammans. De kompletterar varandra och fascineras av samma teman. Nästintill att de båda dramatikerna avslutar varandras meningar. Och de tror på det de gör. Det är tydligt. ”Hion om natten” visas för skolar under veckan. Den offentliga föreställningen visas på lördag, den 22 november, i De Geerhallen.