• Anna Hjertstedt slår ett slag för begränsat antal godisdagar - och att se till helheten med sömn och motion. Foto: Julia Kimell

Ät regelbundet i jul och håll vikten

Nu lackar det mot jul och planerandet är väl sedan länge i full gång inför den stora dagen. Kopiösa mängder mat och dryck inhandlas till denna frosseriets högtid men det går att hålla bältet i din vanliga storlek och ändå kunna njuta av julens goda. Varför inte umgås över en promenad, hela familjen?

– Jag tycker att man ska få äta av allt, men man ska alltid tänka på mängden. Vi får i oss mycket fett och socker under jul- och nyårshelgen. Mycket kolhydrater ger oss ingen mättnadskänsla utan gör att vi får ett ökat sötsug. Det är bra att tänka på hur man väljer julmat och en god idé är att styra över innehållet genom att laga det mesta själv. Halvfabrikat innehåller mycket socker, men gör du maten själv kan du undvika socker, tillsatser och mycket av fettet, säger Anna Hjertstedt som är kostrådgivare, pt och företagare. När hon ger kosttips är hon noga med att poängtera att man behöver ta ett helhetstänk på sin hälsa.

– Kost, motion och sömn spelar stor roll för ditt välmående. Det viktigaste är att få balans och röra på sig varje dag.

Därför slår hon ett slag för dagliga promenader i juletider. Och likväl som du planerar in middagar så kan du planera in träningspass under julledigheterna så att den inte offras i alltför hög grad till förmån för julfrosserierna.

– Många går upp i vikt ganska mycket över jul och nyår, något som väl bidrar till nyårslöften om ett sundare liv. I januari och februari är rusningen som störst inom vår bransch.

Rangordna maten

Hon tipsar om att i familjen göra en lista på vad man brukar ha på sitt julbord, stryka en del och låta alla välja sina favoriter. Kanske behöver man inte vara så traditionell som man alltid är, och man behöver inte ha med alla rätter.

– Att minska storleken på tallrikarna är ett tips för hälsan som också minskar svinnet. Vid julbufféer kan det vara smart att bara ta en gång och välja det som du tycker allra bäst om. Ät det långsamt och se till att njuta! Vi behöver tänka om, och inte ”spara oss” under dagen för att kunna äta mycket.

Nej, regelbundenhet är ett vinnande koncept. Då håller du blodsockret och vikten i schack och orkar med allt det roliga. Frukost är en smart sak att börja med, och den måste ju inte vara julig. En risgrynsgröt som görs själv, utan tillsatt socker, är en bra idé eller helt enkelt naturellyoghurt med grovt bröd. Ett eller två ägg håller magen mätt längre och blodsockret mer stabilt under dagen.

– Sätt regelbundna tider för dina måltider och fyll på med vätska så minskar du sötsuget.

Rotfrukter på julbordet

Till julbordet är det både nyttigt och fräscht att lägga till rotfrukter, till exempel rostade i ugn. Revbensspjället kan vara av en magrare variant och Janssons behöver inte göras lika gräddig. Vidare kan prinskorven ha högre kötthalt och på skinkan kan man ta bort det synliga fettet. Satsa på mat med hög kvalitet fast i mindre mängd.

– Nyttigare julmat är ägg, kalkon, lax, lutfisk och lamm, till exempel! Ju renare produkt med hög kötthalt och utan tillsatser desto bättre. Våga också utmana dig att ta med vegetariska alternativ! Lägg till sallad med äpplen, rödkål och en fruktskål.

Skär ner på godiset

Det är förstås inte maten som är den stora boven i dramat. Den söta julmusten, alkoholen och chokladen – det är sådant som snabbt gör skillnad i kaloriintaget. En del kan behärska sig och ta bara det som ryms i en näve, medan andra kan göra gott i att avstå helt.

– Julen tycks nästan gå ut på att äta så mycket som möjligt av godis och sötsaker, speciellt på kvällen. Fyll på med kallt vatten innan måltid, välj vatten till måltidsdryck och ta det söta efteråt. Byt ut godiset mot fikon, dadlar och nötter som ett bättre alternativ. Väljer du det har du otroligt mycket att vinna, och du kommer ur den negativa spiralen med att må dåligt av och över ditt söta ätande, säger Anna och rekommenderar att inte ge bort så mycket choklad, utan välj nyttigare julpresenter.

Godis kan man överlag köpa i mindre mängder – finns det bara lite tar var och en mindre, det ska ju räcka åt alla. Välj gärna ut 1-2 godisdagar under julhelgen.

Innan läggdags behöver man inte sockerbomba sig ytterligare, men är man hungrig kan en kopp te eller grov knäckemacka göra gott.