• Det finns många olika modeller. Bakhjul- eller framhjulsdriven eller så kan motorn sitta i mitten av cykeln. Det är den bästa tycker Kennet Radefjäll, eftersom det då bli mer jämvikt. Foto: Lotta Eliasson
  • Kennet Radefjäll har sett att försäljningen har ökat efter att regeringen kom med förslaget om elcykelpremien. Foto: Lotta Eliasson

Årets julklapp – en present till alla

En drömjul väntar cyklister runt om i landet. Elcykeln är utsedd till Årets Julklapp 2017 samtidigt som Naturvårdsverket gett ett förslag om bidrag tillbaka vid köp av elfordon.

Resultatet av Svensk Handels årliga HUI-undersökning föll i år på elcykeln. Tidigare har hemelektronik varit ett populärt paket på julafton men nu blir det alltså en julklapp som gagnar alla. Det menar Martin Frodlund som är ordförande i Cykelfrämjandet i Östergötland.

– Det här blir en skjuts framåt att se stora nyttan med att cykla och om fler gjorde det skulle alla trafikanter få det bättre.

Han menar att stora städer är trånga och att bilister håller hög fart, att parkeringsfickorna ofta är upptagna och miljön tar skada av koldioxidutsläpp. Därför ser han elcykeln som ett bra alternativ att färdas med till och från arbetet.

– Majoriteten av människorna som bor i stora städer har kortare väg än fem kilometer till sin arbetsplats och behöver egentligen inte ta bilen till jobbet utan kan istället cykla.

Trött i uppförsbackar

Anledningen till att många väljer bilen framför cykeln är, enligt Martin Frodlund, att man blir varm i uppförsbackar och att man inte vill komma till jobbet trött och svettig. Därför ser han elcykeln som ett bra alternativ.

– Jag själv far mellan olika platser varje dag i mitt yrke som kyrkomusiker och utan elcykel skulle jag inte klara mig. Oftast är jag klädd i kostym och har kavaj så när det blir tungt sätter jag bara på motorn och vill jag ändå träna kondition stänger jag av den.

Pengar tillbaka

Under första halvan av nästa år träder regeringens förslag om elcykelpremie i kraft. Hela 25 procent kommer Naturvårdsverket att betala ut till elcykelkunder som har kvitto kvar från sitt köp. Pengarna kommer även att betalas ut retroaktivt, dock har regeringen satt ett maxbelopp på 10 000 kronor.

Kennet Radefjäll, på Sportsson, ser att intresset har ökat i och med regeringens förslag.

– När det blev klart steg försäljningen. De som har sparat kvittot från 20 september och framåt kommer att kunna ansöka om pengar tillbaka. Det är positivt eftersom det främjar både miljön och friskvård.

För honom är elcykeln inte något nytt. I fem år har han haft dem i butiken och försäljningen har gått stadigt uppåt.

– Man tror att alla känner till den men så är det inte. Vi har dubblat försäljningen varje år. Nu i jul hoppas vi ju på ännu större ökning och förhoppningsvis även i vår.

 

Fakta

Regeringens plan är att förordningen om elfordon ska träda i kraft i början av 2018. Men det kan dröja en bit in på våren innan du som privatperson kan räkna med att få en premie utbetald.

Läs mer på Naturvårdsverkets hemsida.