Är det något fel på flyg?

Norrköpings kommunpolitiker satsar återigen på att försöka behålla och utveckla den regionala flygplatsen. Man har nyligen lyckats få en utökade flygtidtabell som gäller morgonavgång och kvällsankomst samt en resa på eftermiddagen från och till München.

När den här utökningen tillkännagavs lovade  företaget bmi regional också att anställa personal i Norrköping.  Tyskland är inte enbart ett populärt resmål för oss svenskar utan den nya avgången ger nu bättre möjligheter till resande för både för privat- och affärsresenärer. Tyskland är trots allt en av Sveriges största handelspartners vilket inte är oviktigt för Norrköpings näringsliv.

 Logistiskt centrum

Norrköpings flygplats verkar i ett av Sveriges största logistiknav. E 4:an, en framtida Ostlänk och en utveckling av Norrköpings hamn gör Norrköping attraktivt för både inhemska och internationella företags etablering.

Bilar, tåg och båtar är viktiga beståndsdelar i ett växande behov hos ett expanderande näringsliv.  Men det täcker inte riktigt hela regionens behov av förbindelse utrikes och då måste man ta hänsyn till både privata flygresenärer och affärsresenärer.

Inte bara charterflyg

Sveriges äldsta och Sveriges fjärde största charterflygplats  har länge brottats med att få lönsamhet i sin verksamhet i en omgivning som fortfarande tar omvägen över Arlanda. Flygplatsen har som så många andra verksamheter en kommunal subventionering tack vare dess betydelse för det lokala affärslivet. Flygplatsfrågan har blivit en symbolfråga i Norrköping. Frågan handlar om vilken tilltro aktörerna har över Norrköpings näringslivs förmåga att fortsätta växa.

På näringslivsträffarna som kallades för "Skälla på Lasse och Reidar" frågade många företag efter ett utökat affärsflyg från Kungsängen. Svaret som gavs då är det samma som kommunalråden gav vid presskonferensen. Börja använda Norrköpings flygplats.