• Caroline Karlsson, kommunikatör på LRF i Östergötland, med en smart telefon och en matvara. I den nya appen Bonde på köpet kan man kontrollera om produkten innehåller svenska råvaror. Foto: Leif Larsson
  • Tummen upp i appen Bonde på köpet betyder att just det livsmedlet innehåller minst 70 procent svenska råvaror. Foto: Leif Larsson

Appen ger svenska råvaror tummen upp

I ett år har appen Bonde på köpet funnits. Under den tiden har den laddats ner 92 000 gånger. Appen hjälper konsumenter att hitta matvaror som är gjorda på svenska råvaror.

Appen lanserades 23 april 2013 och det är Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, som ligger bakom.

– Det är skoj att så många laddat ner den. Mest laddas den ner i storstäderna och i Östergötland har det skett omkring 2 500 gånger, berättar Caroline Karlsson, kommunikatör på LRF i Östergötland.

En app är ett litet dataprogram för mobiltelefoner. Bonde på köpet-appen är gratis och kan laddas ner till smarta telefoner. Appen används när man är i butiken och ska handla mat. Med hjälp av programmet läser man av streckkoden på den vara man vill kontrollera.

– Man får då antingen tummen upp, tummen ner eller ett frågetecken. Tummen upp betyder att produkten innehåller 100 procent svenska råvaror. När det gäller sammansatta produkter så ska minst 70 procent av råvaran ha fötts upp eller odlats i Sverige. Är det mindre än 70 procent så blir det tummen ner. Frågetecknet innebär att produkten inte är registrerad, redogör Caroline.

Bra vägledning

I dagsläget är 11 000 produkter registrerade i systemet. Av dem får 5 800 tummen upp och 5 300 tummen ner. Vem som helst, stor matkedja eller mindre aktör, kan kontakta LRF och få sin produkt registrerad. Kravet är att produkten har en streckkod. Saknas streckkod så har varan chansen att ändå vara med, men då på hemsidan bondepakopet.se.

– Vi vill förstås ha ännu fler produkter registrerade. I dag är det inte helt enkelt att veta vad som är byggt på svenska råvaror. Produkter kan han namn som antyder det men som inte alls är det. I appen får man information om hur det ligger till. Många konsumenter är i dag intresserad av var maten kommer i från och appen är en bra vägledning, konstaterar Caroline.

Förutom tumme-beskedet så finns det också mer information om varje vara och på gång är att appen byggs ut med en funktion som visar de nya produkter som läggs in. Dessutom går det att söka på produkter, både specifikt på märken och allmänt, exempelvis Bregott och mjölk. Då kommer det upp listor med alternativ och bredvid produkterna finns tummar som visar upp eller ner.

Mer på hemsidan

Appen är bara en del i en större satsning där både sociala medier som Facebook och Twitter är integrerade. Dessutom finns en hemsida med både information om mervärden i de svenska produkterna, presentation av bönder och lite underhållning. Det sistnämnda står bland annat kändisarna Alex Schulman och Mark Levengood för när det i små filmer försöker hitta varor med svenska råvaror i butikerna. Inte alltid så lätt visar det sig. Tre filmer är gjorda i Östergötland. Grisproducenten Jeanette Blackert, kycklingbonden Bo Eriksson och LRF-ordföranden Peter Borring medverkar.

Den nya appen finns således i nästan 100 000 telefoner så den har bevisligen rönt uppmärksamhet. Och kan säkert vara till nytta, och inte bara för matköparna. Målet med appen är också ökad lönsamhet för det svenska lantbruket som konkurrerar med importerade varor som producerats billigare tack vare mildare miljö- och djurskyddsregler än de i Sverige.

– Förhoppningsvis kan appen få upp ögonen ännu mer hos konsumenterna för de produkter som tas fram av landets bönder, säger Caroline Karlsson.