• Hannan Makdessi äger Rafaela Mode sedan 12 år tillbaka. Här visar hon en populär bröllopsklänning, en av 800 klänningsmodeller som finns i butiken som i år fyller 40. Foto: Leif Larsson

40-åring med 800 klänningar

Butiken erbjuder den otroliga siffran 800 olika klänningsmodeller. - Jag säljer nästan aldrig samma modell två gånger på ett år, berättar Hannan Makdessi, ägare till Rafaela Mode i Norrköping.

Affären fyller 40 år i år och Hannan har ägt den i 12 och arbetat i den i 14 år.

– Vet inte om vi ska fira, något kan det nog bli men inget är planerat. Vi satsar mer på att lansera nya klädmärken. Det har kommit tre nya i branschen i Östergötland i år, berättar hon.

Hannans affär saluför kläder till bröllop och fest. I utbudet finns brudklänningar, partyblåsor och även kläder för män som gifter sig eller går på fin fest. Även accessoarer och skor ryms i sortimentet.

Brudklänningar i mängd fångar blicken när man träder in i butiken.

– Det finns många att välja på, både vad gäller stil, färg och kvalitet. Det känns som om allt finns i dag, från det jätteenkla till det exklusiva. En vanlig brudklänning kostar mellan 8 000 och 10 000 kronor. Alla har sin stil och sin favorit, förtäljer Hannan.

Vitt dominerar

Hon berättar att vitt fortfarande dominerar när yngre kvinnor väljer brudklänning.

– Vitt är populärt men krämfärgat är mer populärt än det i kritvit ton. Många vill ha lite mer färg i klänningen. Det är också populärt med spets och detaljer i färg för att göra klänningen mer speciell.

Över huvud taget är ett bröllop oftast mer välplanerat nu än förr. Hannan förklarar:

– Det ska vara lite mer av fest nu. Förr kunde man gifta sig på stranden eller på Arlanda och det var grejen. Nu planerar man på ett helt annat sätt.

Mode- och målmedveten

Klädvalet är en viktig del i den planeringen.

– I dag är man modemedveten till vardags och även när det är fest. Man väljer inte bara en fin klänning till sitt bröllop utan den ska passa in i den egna stilen. Kunden är också mer målmedveten när det gäller pris och kvalitet.

Tidigare var affären en syateljé och Hannan har utvecklat den under åren. I dag är inriktningen att sälja festkläder och utbudet kommer från omkring 20 leverantörer, svenska och utländska. Syateljén finns dock kvar och man fixar och ändrar men syr sällan en hel klänning.

– Jag tycker om yrket och trivs jättebra, fastslår ägaren till den klassiska butiken på Drottninggatan.